##Swärje
1 messages · Page 4 of 1
två-led är riktigt bra för panoramagrejer och landskap, premiumkategorin är typ som treledshuvuden fast med utväxlingsreglage per led så att man inte frigör dem helt utan kan justera väldigt försiktigt
de är dyra som fan dock
vanliga treled ser ut såhär
inga gear-reglage
leo har ett som heter G4 Pro som är typ det bästa värdet för pengarna i geared head-kategorin om någon är nyfiken
fortfarande 6200 spänn, inga skitpengar direkt
jag funderade på den först
men gick steget under
yeah har VX serien från benro, förstår mig inte på GX
inte läst om den dock bara kikat på bilderna
leofoto är väldigt bra lite svårt att få tag på i sverige bara
någon enstaka butik som säljer dem
bästa återförsäljaren jag vet är dext
yep jag köpte därifrån
jag köpte den enda gw 01 därifrån sen dess har de inte fått in nya
är bannad från amazon så det är inget alternativ för mig tyvärr
jag och hela familjen blev babnad
de skickade fel grej till mig, så frågade KS. De sa åt mig o skicka tillbaka prylen jag fick. När de väl fick tbx den så säger de att jag inte returnerade grejen jag beställde.
såklart? fick fel pryl. De vägrade betala tillbaka (var runt 6k) så tog kontakt med mitt kreditkortföretag som gjorde en reklamation
då blev jag och alla med mitt efternamn och adress bannade
sen dess har de total ignorerat mig och får inte kontakta ks med mitt eller nån an familjernas tlfn nmr
och får bara automatiska mejl nu när jag skriver haha
Welp
Horbolag. får beställa genom flickvännen nu när det väl behövs
Då har du en bra ursäkt att inte stötta Bezos iallafall
på tal om horbolag, kaffebrus var riktiga jävla klåpare för några år sedan
väldigt konstigt
när de var nya för jättelänge sen, alltså när jag började min karriär typ, så var de fan magiska
stört bra leveranstid, perfekt kundtjänst och aldrig något tjafs öht
sen av någon orsak blev de oresonliga horungar i typ 2 år och efter det gick de tillbaka till vettiga igen
osäker på vad som hände där
ny chef?
förmodligen, eller så expanderade de bara för fort och fick in efterbliven personal i början som tog tid att slipa till
vet inte
den här var listig 
blixtfäste med spännband och ring för säkring
såna ska jag sätta upp i taket i fredriks studio när jag bygger den
Funderade på treledaren men kände på denna och kändes stabilt och lagom liten för att inte sticka ur väskan förmycket. kanske blir en treleders senare ochså 😛
för studio lampor?
precis
smart
jag ska bygga en pod/videopodd-studio åt en snubbe framöver och tänkte sätta upp två softboxar i taket
funkar nog ganska bra
en per person så att de kommer snett från sidan och ger lite trevliga kontureringar av ansiktena
vill inte ha stativ som sticker upp så takfästen blir bättre
är det högt i tak också?
nej, men de ska sitta ner i en soffa så det är lugnt ändå
kanske 3 meter högt? någonstans där
mindre saker på golvet i allafall
och 3 meter har du typ 2 meter i höjd under den ish kanske
golvet kommer inte synas heller men det är lättast att ha fritt bakom och runt om i brösthöjd typ för kameravinklarnas skull
det blir en soffa, ett bord och två kameror
jag föreslog en kamera först och köra ett camera facing-upplägg där programvärdarna sitter på typ hörnet av ett bord ungefär
snett mot varandra och snett mot kameran
men ena programvärden ville hellre sitta mitt emot sin gäst för att prata direkt till dem på ett annat sätt typ som joe rogans upplägg
så det blir det istället
Tjena grabbar
det funkar ju också
tja
inte så farligt
Värt det me aa
Wtf varför så mycket
canon ville ha 3 lax för att byta stativgängan på min 1dx2
delen kostar 100 spänn typ
går fortfrarande plus 3000 på det objektivet
Nu blir det lägga sig, hoppas att dimman och frosten är kvar imorgon bitti, då skall jag försöka ta mig till en damm ute i skogen och försöka få något nice foto
Hur gick den ens sönder?
jag köpte den på blocket
Damn
då gäller fan inga regler längre 
han sa att den behövde en kalibrering
kom fram till att det var AF motorn
han bettalade 1500 på reparationen också
inte äns det du får en sats med helicoils för typ 200kr med 30 coils eller något
konstruktionen var rätt korkad, i botten av magnesiumhusets chassi så satt det en liten stålbricka som hade själva gängan insvetsad i sig och den brickan höll ihop hela husets fram och baksida i stommen
rätt rejäl taredown för att byta en grej som man borde komma åt genom att typ dra ut batteriet
gick inte ens att bora upp en storlek och gänga för coil?
jag gjorde en annan lite mindre intellektuell variant istället och tog en ganska dyr stativskruv som jag hade och visste var i vettig hård metall, så tog jag i så jävla mycket jag orkade och drog in gen lite längre än det var tänkt och sen satt skiten där 
osäker, såg inga lösningar på det där folk brute force:at på så vis
lite ironiskt problem med proffshus är att det ofta är svårare att hitta ghettolösningar för folk som köper dem betalar bara för reparation, jag hade också gjort det men canon sa att det skulle ta 6 veckor typ och så länge kunde jag inte vara utan kamera för jobbets skull
körde på idiotlösningen istället och den höll
if it works it works
tog bort en bit av en L-bracket med vinkelslip också en gång
inte heller vackert men det dög
Du vill inte äns vetta hur vissa grejer ser ut under ytan med svetsen på jobbet
det ingen vett eller ser behöver inte vara fint det behöver bara dugga och att kunden är nöjd
min polare är flygmek, specifikt helikoptrar
det är roligt att se skillnaden i approach när de gör fordonsgrejer som är otroligt strikta och med fucking nazinoggrannhet vs när de gör någon random skitgrej i verkstaden som inte är viktig
inga sopor i verkstaden men ibland är det crackhead engineering rakt av 
Så det ska vara
Jag kör både mig och tig och problemet är att man svetsar åt två olika med dem blir lite fucked in the head
Ah mitt problem är bara att jag suger 
Övar man inte blir man inte bättre
Jo men efter ett lite större projekt jag höll på med innan sommarn är jag lite mindre värdelös
Hade varit kul att svetsa nån gång, aldrig testat
Mitt projekt var en aning mindre haha
180 timmar
Ingen aning hur lång tid mitt tog, men en stor del av det var bara att sitta framför datorn
senast jag hade ett random sidoprojekt sådär så byggde jag hela mitt hus med all inredning i en skalenlig 3D-modell
Coolt
i början av covid när hela världen stod rätt stilla ett tag så hade jag lite mindre att göra på fritiden
la typ 200 timmar på det eller vad det var
kul som fan
hinner jag så ska jag göra samma sak med nya kåken efter flytten men det är 5x så stort så det blir lite mer jobb
Hade man haft den tiden hade man kanske gjort det
det var rätt nice, polarn som är snickare frågade om jag ville göra business av det för att kunna visualisera renoveringar och sånt bättre åt folk
hade dock varit otroligt tidsineffektivt i början så jag sket i det
Fler 3d skrivare hade behövts
vietnameserna gör det för $15 per bild så svårt o matcha prismässigt tyvärr
svennepung vet inte det
vet du hur ofta jag tar 2000kr startarvoden för grejer som är 10 min jobb och kostar en kebabtallrik i asien 
vi vet, men folk vet inte och de orkar inte sätta sig in i skiten heller
det är hela min affärsmodel xD
de betalar för att slippa leta upp gulingar o göra allt snack själva
hade jag också betalat för efter att ha sett din screenshot från whatsapp
hade denna ifrågsattbara dialog idag efter att han skickade filerna
Han är dock jävligt skicklig på 3D möblering osv, så kanske ska börja sälja mig till byggföretag för renovering osv ?
Eller vilka företag där
sälja mig när jag egentligen säljer han fast 1000% markup
bygg och reno
förmodligen inte omöjligt
skönt för folk att få se give or take hur en ide kommer se ut före de lägger 100k på det
får hitta nån partner in crime som vill testa det
den arga dvärgen från facebook
har mycket kontakter i byggvärlden
?
martin eller vad fan han heter

är inte en sån som gillar o snacka skit men stör mig som fan på honom
ändå omsatte han 1 mille förra året
skrattar åt nybörjare o kallar deras utrustning skräp osv i gruppen
Godmorgon,
Morgon
Passade på att åka ut i gryningen och fota lite, massa sena möten idag
funderar på att hitta en bra crop i den
trevlig bild
det här är en 70-200 miljö snarare för att leka med den där lugna landkanten på andra sidan
de här två områdena borde gå att hitta något harmoniskt i
Mm hade nog vart en ide, idag var scouting så hade 24:an på och hoppade runt lite
Var svårt att hitta bra glipor i terängen så 70-200 blir nog nästa försök där
Tog denna ochså kanske lite mer lämpad för 24:an
skall nog testa den igen fast ha tripoden högre upp så jag får lite mindre vass ivägen
var ruskigt fint ute imorse dock
Hur går det med ditt studio bygge, hunnit starta ?
tvärt om skulle jag säga
den där miljön i bakgrunden är magisk med en tele
riktigt krispiga texturer att plocka fram
nej, snickaren håller på att sätta upp en rundad vägg i bakgrunden som ska ljuddämpas med akustikpaneler och sen en vägg med glasruta mellan inspelningsrummet och kontrollrummet
det tar nog ett litet tag till, han sa att han skulle vara färdig typ en 20:e
förmodligen börjar jag inte bygga förens i januari
hmm jag gillade lite den öppningen som var ut från vassen ut i det, försöker hitta förgrunder 😛 men ja trädlinjenera var magiska
förgrunder är kul, det är svårare bara för det blir jävligt stökigt när de inte är perfekta och oförstörda
typ bruten vass och sånt där ser nästan aldrig bra ut
svårt att hitta miljöer som inte ligger jättelångt bort där allt är oförstört och prydligt
härborta är det rätt långt bort 😛 men jag skall defentivt ta mig tillbaks dit det är 10 minuter med bilen
Någon dag när jag inte har riktigt lika brottom tillbaks till jobbet
Ah så lite prepp först 😛
@san har du någon erfarnhet av att skriva ut bilder själv ? typ canon ImagePrograf Pro-1100 ?
Funderar på om det blir bra nog för vägghäng
Printat jättemycket själv på jobbet med rullskrivare, det är samma sak typ förutom att pappersystemet är annorlunda
Den modellen du nämner är jättefin, räcker LÅNGT även om man säljer utskrifter och har höga krav
Finns lite variarion i vad för papper man väljer och hur det yttrar sig men det är lätt att prova sig fram
A3+ är lagom size tycker jag, A2 är ganska köttigt och dränerar plånboken rätt snabbt med bläck och stora pappersark
Nästa skatteår kommer jag skaffa något liknande själv mest för kul och göra en fysisk portfoliopärm i A3 med landskapsgrejer
ute o testar nya objektivet idag
Jag tenderar att ha höga krav, inte för att sälja dock, det är mer för att rotera på väggarna och för att jag är rätt mycket "vill ha nu" person så jag gillar inte att beställa saker online, den var ju igentligen inte svindyt (relativt) papper och grejor är ju givetvist kostsamt men tänker att det är lite roligare att printa själv
Typ egen förbrukning, skriva ut något till vänner som vill ha något
Tamron 70-180 G2
Spännande, hoppas på några smakliga pix
Blev några, men inte så fina / spännande. Ville bara testa objektivet. Skickar sen såklart
Kvalitet får ta baksäte när man har ny leksak :p
Parkerat i fåtöljen, jävla migrän. Om bara utvecklarna kunde avinstallera mail, teams eller hoppa ut genom fönstret hade huvudet kanske haft tid att bli bättre.
höga krav är kul, utbildade krav är ännu roligare
utskrift är dock väldigt tekniskt så du lär trivas med det tror jag
viktigast av allt i hela processen är skärmen man jobbar på, skrivaren är typ nummer 3 på listan
skärmen, pappret och sen printern i sig
Mm tänker att det kan vara rätt kul, får se, skärmen jag har är defentivt inte rätt för print men hoppas kunna komma rätt så långt med lite färgprofiler och blir det chaosigt kan jag alltid skaffa en mer matt skärm (det går på kontors kontot 😛 )
skärpar är ett kaninhål av rang men man klarar sig väldigt långt på typ 95% DCIP3 och en billig kalibrering bara
den där sista 1%:en när man sitter och håller på med specifikt kalibrerade pappersprofiler och annat jox är fascinerande men ärligt talat lite fånig
bakbelyst och tryck kommer aldrig vara samma sak liksom, så pyttelite varians känns ok
när det blir skitnödigt är mest i reklamsammanhang om ett företag har en väldigt specifik profilerad färg t.ex. och att få den att se rätt ut på olika material eller sånt där
inget som påverkar dig och mig
som sagt der är ju ändå hobby verksamhet för mig så målet är bättre dag för dag inte försörja mig på det 😛
vi som försörjer oss på det har fan inte tid att försöka bli bättre 
good enough to sell osv.
mina kunder skiter typ 95% i det jag tycker är viktigt själv
varför är skärmen så viktig?
färger
Om skärmen visar andra färger än de som kommer skrivas ut så blir redigering ganska mycket mer komplicerat haha
hur vet man om den visar rätt
Jag är långt från expert på det här men det borde stå om skärmarna, med typ hur många bit, färg-rymd som typ sRGB och AdobeRGB
Man kan också köpa grejer man kan kalibrera en skärm med
Jag har aldrig hållt på med det direkt så nån annan som faktiskt vet vad de pratar om kan kanske säga att jag har helt fel och säga något vettigt istället

Jag har skitskärmar jag köpt på black friday haha
Men min mittenskärm har helt okej färger
Okej nog för att dela bilder digitalt iallafall
Min skärm är mer för yta och många fönster än färg, Samsungs 57"
Jo samma för mig, fast jag har 3 stycken 24" skärmar istället
Jag gick över till ultrawide för att slippa ha kanter mitt I synfältet men jag har ju lite tur att jag kunde skaffa den genom jobbet så den var ju lite mer gratis för mig
Jag har det uppdelat så mitten delen tar 50% sen 25% på var sida, ger mig perfekt teams outlook till vänster, arbetsyta i mitten och google till höger
Tidigare körde jag 49" men den saknade höjden vilket 57" löste
Ah nice
helt ok, duger till digitalt innehåll
95% dci kommer gå finfint
en trevlig grej med lite större skärmar är att man kan förbereda print-filer i relativt nära 1:1 storlek
då får man ofta bättre intryck av hur utskriften blir
jag ogillar t.ex. att göra prints som är 70x100cm eller whatever för att storleken i sig gör att upplevelsen förändras en del från vad man sett, även på en stor skärm
57 tum haha vafan jag får huvudvärk av 32 tum
Mm tänker att det kommer bli ett problem för jag vill nog göra ett par hyfsat stora prints
57 är 2x 32 på bredden
inte som en 55 TV typ
Ja det är stört
Huvudytan i mitten blir 32" sen är det halv 32" på varge sida
Jag jobbar ju rätt ofta på ett gäng servrar samtidigt så det är lite anpassat för mitt arbetsflöde
Om något frågar efter en gaming skärm eller något hade jag aldrig rekommenderat 57an
Oh nice, funderade lite på den men tror jG klarar mig med 24 55 och 70-200 ett tag, nästa kanske blir något ännu bredare istället
ja der gör du
jag ska köpa ett macro objektiv när krypen o svamparna kommer tbx
laowa 85mm 2:1
Macro kan nog vara lite roligt, men tror det får vänta lite :p
macro på lite mer än instegsnivå är en otroligt fascinerande genre
verkligen. skönt med stilla objekt som svampar så kan man verkligen bygga kompsitioner mer
min flickvän som vill att jag fotograferar svampar och inte äckliga kryp haha
jag köper det
insekter är coola men det är en bisarr jävla process
frysa ihjäl dem, tina upp dem, borsta av dem med något medel och hålla på
ja precis om man ska göra det åå en riktigt bra nivå
annars är det gå runt i skogen med blixt o diffuser
hur etiskt är det dock
Asså man dödar väl fler insekter genom att bara gå på en stig
haha sant, jag bryr mig inte alls men facebook soldaterna xD
jag har inga jättedjupa samvetskval mot just insekter eftersom att de inte har något direkt medvetande och för att jag mer en gärna slår ihjäl en jävla fluga om den stör mig
fångade en fuktspindel för ett tag sen och ställde ett dricksglas över den i typ 4 dagar tills den dog av sig själv där inne
satt sen och petade på den med pincett och försökte posera den på ett blad för att testa focus stacking
barbariskt kanske men spindelfaråthelvetena har stört, skrämt och äcklat mig tillräckligt mycket hela mitt liv för att jag ska ha ett par upp på dem 
haha helt jävla rätt
AVSKYR kryp
de är bane of my existsnce
vad var det för medel du pratade om dock?
hur blev det? nyfiken!
skräp, orkade inte ta 100 stacks per gång
vet inte vad det heter, någonting folk använder för att borsta av eller typ tvätta insekter
sjuk grej, orelaterat
tog en panorama från en av mina favoritplatser idag
kass bild men bara för att jag hade tråkigt
såg en detalj nu
upp till höger där, någon lirare har en kåk på den lilla ön 
rätt nice
rimligt, var han död eller hade du tidslucka tills han baknsde
är det där din happy place?
hade gott om tid, det är bara segt
intressant
ja speciellt med manuell fokus
aa, det är en ö utåt skärgårdshållet där jag bor
på den ön finns ett utkikstorn för fågelbögar
tråkigt att det inte finns något 2:1 objektiv med autofokus
jag har inbyggt focus stacking
stack upp i tornet när solen höll på gå ner
ville egentligen ha utsikten åt andra hållet en bit innan
fågelbögar 
det här
tråkig komposition osv. men jag bryr mig inte riktigt, ville ha bilden bara av emotionella skäl för att jag ska flytta härifrån
aa fattar
den här kustremsan och havet här har betytt oerhört mycket för mig hela livet, brännt runt mellan småöarna i båt sen jag var typ 5 år
Västkusten är bästkusten
västkusten är en blåsig klipphäll med så mycket antidepp att det kan mätas i avloppen
men ja, det här har varit min bakgård i 30 år
säger sig självt att skärgården har ett visst värde för mig
thank fuck så kommer jag flytta till en annan del av samma skärgård OCH bo närmare vattnet
men jag får utforska lite nya öar och hitta nya ställen
på andra sidan viken jag kommer bo vid finns en liten båtbrygga och ramp för typ ekor och små fiskebåtar
ska se om jag kan muta mig till en båtplats där och isf vad det kostar osv.
Det är så det ska vara 🥰
OERHÖRT sugen på att ha en liten dagstursbåt
inget häftigt, bara en jävla aluminiumbalja med en utombordare liksom så att man kan hoppa ner och dra om det är fint väder
Det vore trevligt
åka ut till valfri obebodd liten ö och slagga i båten med myggnät över nyllet
bra liv ändå
På västkusten är det så blåsigt att vi inte har mygg!
det är en vinst
mygg är ett helvete öht
sabbar typ allt
Öarna i Vänern är väldigt fina också
området mellan åland och finland är rätt sjukt
Jag har knappt några bilder från dem dock:(
om jag var pensionär med fuck you-pengar hade jag flyttat dit och bara brännt runnt i en tärnskär-båt typ
trist, tittade på google maps
ser lite lika östkusten ut
Här är en jag gillar dock (: min pappas sida kommer från Säffle så jag har varit mycket vid Vänern
Haha
Det är en jävla massa öar
tjusig bild tycker jag
påminde mig om min med snarlik komposition fast lite annan stil
den här rackaren
Tack! Den är tagen med en mega-kamera från en roddbåt haha
det är något speciellt med en liten landmassa mitt i ett till synes ändlöst hav tycker jag
Snyggt!
Jo verkligen!
Lurö är en väldigt fin ö i Vänern
kan det här företaget upphöra tack

två glorifierade AD600Pro med 20% mer pulver som inte behövs
du vet hur, i vissa fält iaf, så är typ 98% av prestandan 50% av kostnaden och de där sista 2%:en är 50% till
profoto är det, plus orimligt hög vinstmarginal till grisfeta löner
till och med blixtarna som normalt är ganska prispressade har de typ 50% marginal på mot återförsäljare
de är sjuka i huvudet
Jag tror jag för några år sen såg nån video där de typ kom fram till att de var sämre dock haha
Asså I don't blame them, om jag kunde göra det hade jag gjort det haha
beror alltid på vad man tittar på, profoto har historiskt varit ganska bra på att trycka ut stabil prestanda över lång tid utan jättemycket degradering vilket en del proffs diggar
Min pappa köpte faktiskt en gammal profotoblixt för nåt år sedan
som vanligt så gör fabrikerna där en del komponenter kommer ifrån också komponenter till andra märken så det är inte voodoo direkt dock
är inte godox ett miljon gånger bättre alternativ ekonomiskt
jo
jag skulle till och med påstå att godox är typ det enda alternativet ekonomiskt just nu
Man han fick den typ gratis, och det är en gammal som inte har batterier
vi hade profotogrejer pga sponsorskap i min första studio
bara för att bingo är bingo, inte för att någon av oss hade nytta av det
det var alltid lika störigt när man behövde skaffa något basic tillbehör för allting runt om och till dem var så omotiverat dyrt
Lyxigt ändå
till slut hittade jag svenska kaffebrus som på den tiden hade tredjepartsljusformare med profotofästen
det var guld 
Jag vet knappt hur man använder blixtar
Leica
RED hade väl en period där de genuint var coola men de har inte drivit vidare sin utveckling märkbart på typ 8 år
känns som att de har supit bort sin tron lite pga det
japp
hasselblad också till viss del men hasselblad har åtminstone en kvalitetskontroll och kvalitetsgaranti som är typ oöverträffad eftersom att de kalibrerat varenda bakstycke/sensor manuellt på proffsprylarna
Hittade bild på profotoblixten
att X2D kostar 100k kan man tycka lite vad man vill om men att optiken till den kostar 30-60k per glugg är ett skämt 
Jo men de är ju definitivt överprisade de också
absolut, de har bara varit i ett sånt där segment där det typ inte finns någon konkurrens
där kan man härja lite mer
det har varit dem och phase i typ... hela min karriär?
De är de enda som jag känner till, men jag vet också knappt nåt om digitalkameror
leica gjorde en mellanformatsserie men den lär ha sålt typ 8 ex
när GFX kom garvade hasselblads/phases klientel åt dem i princip, det är inte samma målkund liksom
Jag tror sinar har nån mellanformatssensor som de säljer
ingen aning, vet att det finns några mer industri-inriktade aktörer på den högsta nivån som vi inte ens känner till för att de inte är konsumentprodukter
men mycket av komponenterna kommer från samma företag/fabriker från början ofta, även om det fortf varierar
till och med leica har kastat in handduken och börjat köpa sony-sensorer nu
det satt nog djupt inne i den tyska stoltheten
Jo nä Sinar nuförtiden är nog extremt nichat
Okej verkar som att Sinars bakstycken lanserades för 13 år sen haha
Inte jättenya direkt
Om jag inte missminner mig så äger Leica Sinar nuförtiden
när jag började var det vanligt med analoga kameror som man satt digitala bakstycken på
det var billigare och dög lika bra typ
Jag tror de här är till för deras storformatskameror som de fortfarande säljer
tror (?) att man fortfarande kan göra så med hasselblads bakstycken på 500-modellerna via någon sorts konvertering
möjligt att jag är ute och cyklar dock
De är ganska sjuka haha
men det här systemet är förmodligen det coolaste som finns typ
ser inte särskilt konsumentinriktat ut 
Nja jag har inte sett nån gå runt med en sån på stan
20 miljoner och kräver en masters för att använda med någon tillhörande mjukvara där UI:t kommer från 1992
Nåt sånt haha
Sinar var ju verkligen bäst på vad de gjorde förr och jag tror att nuförtiden är de de enda som fortfarande gör det så det måste ju fortfarande vara sant haha
De ser ännu sjukare ut nu till och med
det finns en brittisk landskapsfotograf som heter joe cornish som är en av mina favoriter i världen typ, han plåtar med en phase one IQ4 hängd på en bälg och jobbar med tilt/shift precis som storformat
den setupen tycker jag är rätt cool
Tilt-shift är väldigt coolt
bara det där stativhuvudet kostar som en jättefin kamera gör typ
Riktigt goofy haha men häftigt!
Ah jo men det är samma serie!
Jag kände en snubbe som använde en sån för porträtt
Minns inte vilken modell exakt
iona har något planerat projekt där han ska försöka få ihop en selfie med sin 8x10
han har problem med att han inte känner någon som kan använda en och hjälpa till dock så det är svårt 
Handhållen? Haha
på stativ tror jag, tror att problemet bara är att fokusera ordentligt
eftersom att toleranserna är så små och bokehn så extrem
Jag tog den här bilden på mig själv på 8x10 polaroid med hjälp av min pappa
Jo nä det är inte lätt
Det är ju metoden jag tänkte använda för porträttfoton på våra utvecklare
frys dem i flytande helium
kan ha hur lång slutartid som helst sen
Behöver så mycket helium då men idén antecknas:p
lycka till o få dem att lämna sina lägenheter
Kan tvinga in dom till kontoret :p
Haha helt rätt
Kan iofs vara problematiskt eftersom jag är den som vart största förespråkaren för hemarbete i ledningsgruppen
Lämnar ansvaret till gruppchefterna att jobbet blir gjort, dom får fan ha koll eller sätta upp individuella planer på om personer som inte klarar av att jobba hemifrån skall in på kontoret
Skall in till kontoret imorgon urk
Man kan fortfarande göra det
Jag har börjat köra analogt mera och mera. Nu mest med en gw690ii. Den är dock väldigt stor.
(inte jag)
ska bygga en tjej åt datorn i framtiden. hon vill kunna spela bara något så hon kan ta ut sin ilska o döda folk säger hon hahaha
vad kan man få för 10K? exklusive periphirals
Har ett gtx 1070 liggandes, kanske inte håller upp nu förtiden tho
läs din första mening
f.ö. räcker säkert ett 1070 om hon bara vill casualspela 1080p typ
inte ens svårt, beg kommer man rätt långt med 10k till och med
häng på sweclockers marknad ett tag och håll ögonen öppna bara
Mm 1080p gaming kräver inte så mycket för fps
Men som sagt jag hade startat med 1070 och siktat på att uppdatera det någongång
Kan nog bygga ihop en 7800x3d maskin för 10k utan grafik vilket kommer hålla ett par år
Tjaba Johan
Tja
Hur går det 🙂
Slappt :p ligger i fåtöljen och glor på youtube
Haft migrän sen 2 idag så inte blivit super aktiv dag
kunna spela bara något lätt * menar jag
yea 1070 kör jag nog
sen ddr5 platform så man är framtidssäker
walla
Jajamän
Express delivery BABY 🗣
Ska börja filma och måste till stan för att filma
🗣🗣🗣🗣
nice
am5 platform så klarar du dig ett tag
ja precis föredrar amd alla dar i veckan haha
Mm dom gick om för ett par år sen, shiftade till amd på server när första epyc för ett rätt bra tag sen och kört det på desktop ett rätt bra tag ochså
Hur får du sony taggen föresten ?
eller rollen menar jag
inte riktigt hittat någon info om roller
Ah hittade
Dags att sova
japp har väldigt bra koll
kommer i perioder dock
sov så gott
Jag skulle gissa att San mer syftade på att du skrev att du skulle bygga en tjej åt datorn, men vem vet 
hahaha vafan såg det nu
blev inga roliga bilder alls men är riktigt nöjd med objektivet. löjligt lätt dock
Jepp har en axelväska och en ryggsäck 🙂
Test dag 🙂
Äntligen fredag
Fy fan för tandläkare , 7k för att bli torterade i 1.5 timmar
Shit va dyrt, jag brukar betala 1-2k per besök beroende på vad behöver göras
Rotfyllning
Aa, jag gjorde det i typ 4 steg
Blir 3 steg här skall ha på en krona sen ochså
trevligt
Jävlar
Frantzén är väl resturangen med 3 michelin-stjärnor?
Det där är typ mer pengar än vad jag har lagt på mat hela 2024
Ja, 3 stjärnor
Min chef tog alkoholfritt och jag körde på, så min andel var typ 10,000 
Man får ju passa på haha
GRABBAR
DJI MINI 2 SE ÄR HÄR !!!!
ska filma i gamla stan imorgon, börja med att fotografera igen
🤯🤯🤯🤯🤯
Den kom länge sen men jag glömde skicka
Den funkar och är snygg 😍
Nice aldrig ätit där, provat alla michelin i göteborg men inte någonannan stans
Efterblivet
Ge mig halva notan i lön och låt mig fucking va istället
Vilken jävla omåttlig narcissist behöver man vara som arbetsgivare för att ge bort en bonus där man själv får halva kakan OCH mottagaren får "nöjet att hänga med en" på sin fritid, jag hade fan spottat på personen som föreslog det 
Nja, fast i det här fallet har jag själv pratat om hur najs det hade varit att käka där.
Jag tycker inte det är något fel med att dela en måltid istället för lite mer lön igentligen. Så länge man inte gör det regelbundet istället för mer pengar så att säga. Att någon vill dela en måltid betyder mer för mig än vad pengarna gör vid så små summor.
vad klassar du som en liten bonus?
Om du frågar mig, så för att vara ärlig har jag inte mycket erfarenhet vad som igentligen klassas som lite/stor, då jag inte har arbetat mycket i mitt liv, men engångsbonus på mindre än 1 000 är inte stor.
men jag kanske inte borde säga något 😄
Jag har aldrig tidigare fått en bonus, är det standard i Sverige (jag är Finsk)
vissa företag har en års bonus då får du kanske 10000kr, vissa har månads bonus beroende på hur alla har presterat på firman, vissa har inget, beroende på firma kan det vara stor skillnad. Facket blev av med det hos min firma pga av att vi är så stora och att alla ställen inte gick plus pga av typ av jobb som utfördes på dessa ställen. vilket ledde till att de inte fick bonus och facket krigade då att lägga det på lönen istället.
Finns andra skäl att göra så ibland, bokföringstekninskt, jag har bjudit med anställda så förut som extra "bonus" det är nämligen så att ibland vill man ge något extra men bolaget har en policy om hur bonusar skall vara strukturerade, då kan man bokföra något som event hålla det lite utanför normala strukturer och bara göra det för att visa uppskattning (det är så man döljer en "bonus" för ledning)
när man får en sån sak är det mer att om det inte vore på ett sådant sätt hade det inte varit något alls, i bokföringsvärlden är inte alla pengar pengar
Jag har kört eget i 18 år
Lugn nu 
eget är mycket enklare dock 🙂 då slipper man en lednings struktur 😛
hade jag haft eget hade jag defentivt gett pengar i dom situationerna 😛
jag håller med dig, menar mest att i ett större bolag är det inte alltid möjligt
Ledningsstrukturen, inte ens en särskriven sådan, kan göra avdrag på 10 lax alkohol på en lyxkrog
hr och ekonomi blandar sig alltid i men ett resturangbesök glider rätt igenom

godmorgon föresten
segt 😦 jag hade lite tur och sov ok inatt, kan dock inte chilla helt idag
Skall till morsan och fixa bil lite
Sussi är och tränar med sin kompis och jag ligger kvar i sängen självmordsbenägen typ 
Hon har min jeep på permanent lån och lite 2:or på besiktning , och så körde hon i diket så ratten pekar fel nu
sussi är dotter ?
Partner
ah
Blir inga barn för oss, vi har aldrig haft det intresset riktigt
Samma här
den diskutionen hade jag och tjejen tidigt, onödigt att börja bygga liv tillsammans utan att vara på samma bana där
När man är vuxen måste man typ ha den före man pratar om att ens börja träffas seriöst
Vi gjorde samma sak, första veckan typ bara för att kolla av
Mm typ date 1 att börja toucha på det
Hon är 11 år äldre så det är lite hårdraget av den orsaken om inget annat
Nu är det ju så att min chef är också en av ägarna på företaget, så jag vet inte om han betalade det ur egen ficka
Det var precis det jag menade på innan
Vad är du, 40-ish?
45
Då är det lugnt, 35-åringar behöver inte vara efterblivna
Om någon slängde en 24-åring på mig hade jag typ hållt upp skölden 
Mmm vi träffades när hon var 25 , hade ett förhållande som vi avbröt då men vi tog upp det igen senare . ett par år gör stor skillnad
Allt under 30 är kaos
Viss fördom men jag påstår att det är ännu värre för attraktiva tjejer
Jag och min sambo är båda icke bestämda. Vilket gör det lite klurigt då hon är 33 så klockan går.
attraktiva tjejer behöver inte växa upp generelt
De har en jobbig fas där som jag bestämde mig för att skippa öht istället, från det att jag var typ 27 började jag dejta uppåt istället
Mycket simplare
vid 33 är det dags att bestämma sig, no joke.
för hennes skull. du kan ha barn senare men för henne så är klockan inte så snäll
Lite svängrum kvar ändå men ja, det är snart dags att börja kamma sig för hälsans skull om inget annat
Börjar bli mätbart svårare rätt fort
Ja, vi är medvetna
det viktigaste att vara
Planen är att göra ett beslut inom ett år eller så
Och att stå bakom beslutet
Istället för att låta tiden rinna ut utan att bestämma
Bortsett från den biologiska delen så är det nog skönt att inte vara 39 med en 1-åring
33 är vi redan lite slitna 
Jag var odödlig för 7-8 år sen men nu börjar gubblivet komma krypande
Du ser! Stönar säkert när du reser dig från toan
typ!
Ett lågt "åh hej"
jag älskar gubblivet 😛 mitt liv har iofs inte varit typiskt så jag är lyckligare nuförtiden än jag nånsin varit
Började träna BJJ ett år sedan, har behövt köra värsta warmup / cooldown rutiner för att jag ska kunna leva ett normalt liv 😄
att man låter konstigt när man reser sig ur en fotölj är ett litet pris att betala
Märker det på gymmet också, axlarna är inte gjorda av gummi längre
bjj är nice 🙂 tränat boxning och mma så en hel del bjj
På gymmet behövs också en rejäl warmup
Men jag lyfter ganska intensivt
Typ 5x5 med 85%
jag har haft 2 år utan tröning nu och det känns och syns 😦
men var tvungen att ta en rätt lång paus. hade tränat sönder kroppen lite innan
var under 8% kroppsfett, sysslade med powerlifing och mma
Jag körde thaiboxing i min ungdom, var även i Thailand och tränade
Men har gått upp 30 kg sedan det
85% är ju rätt snällt ändå det kan man hålla med
Så det fick bli rulla på marken istället
det är nice gemenskap med grappling ochså, tempot kommer ner lite
Så du väger 82 nu? 
Kampsportsfysiken som yngre med 8-pack och ränder på ländryggen
Jag såg ut som en jävla vålnad
185-ish och vägde typ 72 som lägst
Min lägsta vikt i vuxen ålder var 78kg, då var jag otroligt ripped
Typ 8% bodyfat
Men det är 16 år sedan
Lätt att hitta kläder iaf, ALLT satt löst
Jag är 75 och 190 cm. Det säger sig själv hur min fysik är
Jag tog inte ens några bilder när jag var nere under 8:an var så sjukt sliten. efter jag hade nått det år jag upp mig ett par kilon så jag kom till 10% satte alla mina powerlifting mål, sen focuserade på klättringen istället
Jag är bara 168 tävlade grappling i 66kg klassen där kunde jag ligga på bra muskelvolym kunde prestera
Jag kom ner så lågt för att jobbade skiter ur mig
Garvade lite en gång när jag hade ett reklamjobb med Martin här
Var praktikant på en två stjärnig restaurang och körde 8-01 arbetspass 5 dagar i veckan
Han vägde ganska precis dubbelt så mycket på samma längd
Knallade runt i en sån big-and-tall piketröja för walmartamerikaner och såg ut som ett vaggande tält
Han och hans coach rullade in på min parkering i en liten 90-tals golf
Svär att biljäveln lutade framåt
300kg i framsätet och tomt bak
Borde jag känna till Martin?
Bra för styrkelyft, de är ju dvärgar hela högen i lägre klasser
Små klossar
Nej, du är för ung för det
Mm hjälper att ha korta ben och armar.
jag är byggd för powerlifting
Eller man borde inte det alls om man inte varit intresserad av bodybuilding heller, ingen lokalkändis direkt
när jag höll på viste jag inte riktigt hur stark jag var men tydligen låg jag på rätt bra nivå
bänk 132.5kg på 65kg kroppsvikt
Sveriges största kroppsbyggare hittills men ingen superframgång i tävling, sen hamnade han på kåken ett par år och skrev en bok istället
Rätt färgglad herre
Minns en rolig historia om när han och hans dåvarande coach försökte ta reda på om det fanns en övre gräns för vassleprotein och martins njurar började spöka lite så att han pissade skum 
Vettig bransch
där är när jag var som hälsosammast, hade ätit upp mig igen
200kg marklyft (65kg kroppsvikt)
Där var jag ochså hälsosamm, klättringstid 🙂
3x kroppsvikt var mitt mål i powerlifting på marklyft så det var nice att ta
2x på bänk vilket jag ochså tog med råge på 132.5
och 2.5x på böj vilket jag ochså satte
sen var min kropp lite sönder 😛 men nu är den bättre dock otränar nu
132.5 är fan bra för den kroppsvikten
Jag tog 20kg senast jag gjorde bänkpress
Men hade nog kunnat mer men var fortfarande osäker på korrekta tekniken
ja det var bra nog för sm guld i bänkpress men jag viste inte att det var så "låga" vikter i sm 😛
teknik är mycket du kan göra mycket mer än 20 men min rekomendation är alltid att ha ett pass med någon som kan styrkelyft
Lär dig rätt från början så skadar du dig inte och du blir stark på riktigt
eller ja skada sig kan man alltid göra men man kan minnimera risken
Det är ju sjukt bra. Väldigt imponerande!
Jag var nöjd när jag tog 100kg i bänk och 180kg marklyft 😅
Och jag är mycket större
är du imponerad över mina ynka 30 kg också? 🙃
javisst
Min kund har varit otrogen och anställt en annan fotograf. Jag är förtvivlad!!
whats that 
jag gick rätt hårt in och tränade mycket, jag har ochså legat på en väldigt hög nivå testosteron naturligt och kroppen är byggd för styrkelyft så jag har lite fördelar, sen gick ju 90% av gymkompisarna på droger så jag insåg inte hur stark jag var för att vara naturlig lyftare
blev han nöjd med resultatet då ?
Det är alldrig vikten som spelar roll ! det är ifall du är bättre idag än du var igår. Glöm att räkna kilon räkna ifall du blir bättre.
På ett riktigt gym så hejar alla på när du jobbar med ditt personbästa oavsett om det är tom stång eller 500kg
Alla börjar någonstans, det är framgånarna vi skall mäta inte en punkt i tiden, det är inte det som definerar vad man gör
Aa, det är så det förmodligen 98% av gångerna är. Men min hjärna lurar mig och tycker det är pinsamt att lyfta tom stång.
det är viktigare med tekniken än att lyfta tungt, man ska inte heller jämföra sig själv mot and andra, klarar du av 3 set 10 eller vad du nu gör på den vikten super bra tästar vi med 5kg till nästa gång eller gången efter 
Nja. vi är ihop igen nu. Så han kom tillbaka 😛
Alla börjar där 🙂 tänk inte pinsamt lägg på minsta vikten på varge sida och tänk istället, för en vecka sen kunde jag inte lyfta detta fy fan vad bra !
och som perseus säger, mer vikt spelar ingen roll om tekniken är kass
Ibland är dåliga konkurenter ens bästa reklam 🙂
@grave mist Känner du eller någon annan här inne till någon svensk återförsäljare av Prism FX ?
okej hittade svinbilliga på aliexpress som tydligen är samma vara bara annat märke
Haha legit 1/6 av priset
lite nya leksaker, kul o testa 
Första gigget med nya objektivet idag !
Nice vad är det för gig
Ok jag fuckade upp focusen så har lite boca effekt på alla stjärnor men för 1 minut exponering oguidat är jag sjukt imponerad över startrackern. Sen är det ju fullmåne mitt i himlen så helt omöjligt att få någon bra data för något i himlen
Men peppad ifall det är lite stjärnklart om 2 veckor när månen inte stör
är den en sony?
koolt
Mm min sony a7r5
det är andromeda galaxen mitt i den bilden, men som sagt var bara ett test av startrackern idag
Kan man flyga till andromeda?
Nä tyvär lite långt bort, 2.5 miljoner ljusår eller något sådant
ajdå
då hinner jag inte dit
haha nä 😛 mänskligheten får nöja sig med solsystemet, rent teoretiskt skulle vi kunna skicka prober till närmsta stjärna som skulle kunna hinna fram under en livstid men att skicka mäniskor någon annan stans än i vårt solsystem skulle vara generations skepp
Rymden är stor 😛 det kan vara lite svårt att inse hur stort men det är stoooort
stoooort eller stooooooooooooooooooooooooooooooo * 10^infinity rt?
Mänskliga hjärnor är inte designade för att konceptualisera dom distanserna
vår bästa uppskattning är 93 miljarder ljusår
men sen är det en öppen diskution om det är oändligt eller inte
men dom modellerna vi har säger 93 miljarder ljusår
alltså är rymden äldre än mig?
haha bara lite
Koncert foto och film. men är jävligt förbannad. av någon sjuk anledning så slutade fokusen på linsen fungera efter att man kollat på bilderna.
jag hade så att bilderna ska visas i sökaren efter jag tagit. När de visades behövde jag starta om kameran helt för den slutade bara fungera.
när jag väl stängde av auto playback så funkade det fläckfritt. skit skumt
Fuckade upp för mig på första halvan
som tur är var det bara 10% foto 90% film
men ändå lite sur att det fuckade upp snygga bilder
kass bild men den försökte aldrig ens leta fokus i denna 20 bilderssekvens
Här är mina minnesantecknings-tips om du ska fota M31 nån gång.
ursäkta svengelskan men de va bara för mig haha
Detta + så många bilder på M31 som möjligt. Kom ihåg, desto mer desto bättre
Detta gäller alla astroobjekt iofs
Mmm flats bias och darks kommer jag ta när jag ordnar dom riktiga bilderna, igår var bara ett test av trackern. väldigt nöjd att kunna ta 60 sekunder oguidat med en så billig tracker
@mint mural Morron Johan
Godmorgon
Dags att se om något bra fastnade i kamera, var ute på en prommis
vad blwv det fördrukost
Chibatta med brie och salami, standard frukost på helgen, tjejens preferens 🙂
Låter gott
Hmmm kanske
Jag skall tillbaks hit i gryning eller skymning eller helst med lite dimma
fett
Vilket objektiv använde du?
70-200 på 200
Mer exakt sony gm ii 70-200
Najs
Mm kan nog bli lite smakliga bilder om det är klar himmel och mån fritt någon dag 🙂
Blir ju det om några dagar
Själv så fick jag den här bilden nån dag sen, stackade ungefär 1100 bilder
såg den i nature, riktigt nice !
Inte blivit av än men tänker skaffa en bättre mount och ett teleskop runt 1000mm focal längd för lite djupare bilder
men känner att det får vara ett köp stopp någon månad 😛
@rough rivet såg göteborg i bakgrunden på en av dina bilder, här är en liten sverige-lounge som vi har slängt upp för de som vill
häng om du vill, skit i det annars, fritt 
Skolkade från fysik prov för att se KSMB live igen lol
Äntligen 3 veckors ledigt !!! woho
vad blir det för skoj då?
Jag fick nyligen tillbaka den här från reparation :)
Jag väntade alldeles för länge med att lämna in den, och tänkte att jag kunde laga den själv
Men det lyckades jag inte med haha, reparatören hade tydligen också svårt med det
Vad behövde lagas?
Grabbar, vad har ni planerat för lovet?
Jag ska själv fotografera
Med drönaren 🔥
SL kortet funkar oändligt under lovet för mig, fick en sån student SL kort
Ska åka runt till olika områden och fota
Ska absolut fota
Hoppas på lite snö och fina solnedgångar
Och om möjligt, dimma ❤️
Men det kan vara för mycket önskat
Vad är lov för något?
kul, de där är fina
Veven hade på något sätt ramlat av och metallstiftet som höll fast den var fast i kameran
Låter petigt
jo, absolut bland de finaste kamerorna någonsin enligt mig!
ja, den var tydligen väldigt jobbig att få ur även för proffset
Jag misslyckades totalt
Ett sånt jobb måste man svära på för att lösa
jag hittade en sån när vi gick igenom min polares morfars dödsbo
han hade jobbat med teater och film hela sitt liv och hade lite random grejer som han samlat på sig men inte direkt använt
ett svenskt tråd...
däribland en rolleiflex TLR som ta mig fan inte hade ett hårstrå på sig
en svensk tråd, ja
köttbullarna ligger borta vid entren, 2 meter avstånd mellan personer och om du går för nära någon måste du bli obekväm och byta riktning två gånger
ojoj, nä den här är lite mer sliten
2 meter, skall det vara så nära behövs alkohol
finns i kylen
skåningar betalar dubbelt
här är den till och med 
jag besökte norge förra veckan, hade bara varit i sverige tidigare
skapade du det eller AI?
jag
hepp, öppnade PSD-filen för att se om originalbilden låg kvar
ville hitta den bara för skicket på kameran, men tydligen inte
rip
Funderar på att testa lite Street fotografi nu när jag har ledigt, passa på medans jag handlar julklappar, Funderar på om 55mm blir lättast att ta med ,70-200 blir nog lite bökigt att springa runt med
24an blir nog lite för brett
jag brukar använda 50mm eller mitt 24-120 objektiv, vilken stad?
55 är rätt lagom där
var där tidigare i år
det är relativt naturtroget i perspektiv vilket är nice för sånt
Ochså mitt minsta objektiv så är ju rätt smidigt
jag tycker om ~50mm pga det här
man kan gå runt och titta på saker och "ställa upp" saker med ögonen och sedan ta fram kameran
Blir ett testrun
vrf?
Vrf ?
Varför test run, bara pysslat med landskap änsålänge så menar mest att jag inte förväntar mig att ta några vettiga bilder :p
Är ju nybörjare
ahh, jag fattar hahaha
det påstås att leica gjorde sin 43mm-modell av Q-serien pga det
för att de påstår att 43mm är det mest ögonneutrala som finns
har du testat?
jag har läst lite olika formler på hur fan man ska komma fram till vad som stämmer men de flesta pekar på typ mellan 37 och 50
inte just den, jag äger en 40mm och är otroligt förtjust i den
tror du att 40 mm är mer som ögonen än 50 mm? ibland känns det som att 50 mm är lite för nära
jag vet inte, jag påstår nog att 40:an känns en smula mer neutral än 50 gör men det beror nog på fler grejer
alltså typ var ens ögon sitter och sånt
det borde iaf påverka lite
jag har fotat väldigt mycket med 50mm på event typ hela min karriär, alltid varit väldigt road av 50 men sen jag bytte ut den så tog det typ 1 minut att glömma bort 50 helt pga hur mycket jag trivdes med 40
skillnaden är inte stor alls dock
inget häpnadsväckande hopp liksom
nu vill jag testa det hahahah
ojojoj haha
Jag brukar köra 40/50 typ, det tycker jag funkar bra!
använder den mycket till familjegrejer t.ex. när jag inte bryr mig så mycket om att tänka utan bara vill ha lite minnesbilder
tycker att perspektivet är trivsamt och precis lagom för att separera ut grejer utan att det blir tele-platt
det är en 40 1,4 vilket hjälper lite
105 1,4 är också otrolig på människor, även om det är lite annan vibe och mer isolering/separation pga brännvidden
svårt att rekommendera något varmare än dem
Jag gillar verkligen min Viltrox 23/1.2 som motsvarar 40mm
Jag tycker 40 är nära, men inte riktigt samma som ögat
Skulle inte vara förvånad om 43mm var mycket nära.
sigma har en liten 65mm f2 som jag har varit lite intresserad av att sätta på min ena kamera som walk-around men jag har inte sett en till vettigt pris än
tyckte bara att den längden lät lite intressant
Ja, mellan 50 och 85
precis
enklare än 50 att rama in med men inte lika tråkig som 85
det är min tanke iaf
85 är väl tight för walk-around
85 är otroligt ointressant öht
Bra för porträtt, men lite begränsat
nästa steg upp på 105 är skitkul, 135 är jättefint på rätt sätt men börjar bli tele-platt och då är nästan 70-200 roligare
men 85 är något skumt mellanting som jag inte älskar
Mitt längsta just nu är 17-70, så blir 105 motsvarande
Det funkar för det mesta, förutom fåglar och sånt såklart
hade en 24-105 förut
omfånget var nice, men just den gluggen var ingen höjdare
skärpan var medioker och för landskap är det rätt störigt för där är det mycket detaljonani
löv, gräs och sånt
det finns ingen 24-70 eller 24-105 som är riktigt klinisk, spelar ingen roll hur mycket man betalar
Ingen aning, men kan tro att det är svårt i FF
jag har fått förklarat för mig att det är någonting med just det omfånget som gör det optiskt omöjligt nästan
en del av fysiken gick över mitt huvud dock 
Avancerad optik är komplicerat
Blir rätt mycket vinklar fram och tillbaka
Men objektiv blir hela tiden bättre
Så kanske det kommer något snart
ja, jag har pratat lite med en snubbe som varit ingenjör på sigma tidigare om det och insåg rätt fort att jag lämnar det till mer kvalificerade hjärnor än min
Har aldrig prövat förstå 😅 bättre att tänka på annat
40mm är väldigt nice!
40-50mm är mitt favoritintervall
80mm for 6x6 är väl typ 45
och 75 typ 41
Och de är absolut mina favoriter!
sigma är så sjukt duktiga
sinnessjukt vilka bra objektiv de släppt i år
de håller på utveckla ett ny kamerahus just nu
men ett par år bort
Jag är mest nyfiken på den utlovade supertelen
jasså? de skall släppa en ny?
jag hörde att deras VD sa att de skulle släppa ett aldrig förut gjort objektiv
Ja, deras VD nämnde nyligen att de ska släppa en supertele vars sort aldrig funnits förut
Jag har svårt att tänka mig vilket glapp som ska fyllas och som de klarar av att bygga
Min gissning är någon PF-historia med inbyggd TC men jag har ingen aning
Antingen det eller en djärv uppföljare till 150-600
Vad fan det nu skulle vara, men förmodligen bara bättre bländare isf
150-600 är riktigt tung
120-300 är schysst, synd att den aldrig kom till spegellösa kameror dock
200-700 eller dylikt vore spännande också, men det är lite svårt att tänka sig
Canon klarar knappt av att göra 200-800, den är precis på deras bristningsgräns i kapacitet
Läste lite närmare nu, o han nämner sport o djur, så förmodligen något snabbt objektiv
Sigma är duktiga men de är sopor jämfört med canons tillverkningslinjer
ja de är en helt annan liga
Sett gissningar på 200-400 2,8
Fucking dröm vidare
Skulle väga 5kg, kosta 200 lax och inte ens canon lär kunna bygga en sån med perfekt optik
Osannolikt
lär också väga som en elefant
Storleken är knappt möjlig
Ja, och linserna i när de blir så stora börjar bli problem
Canons flouritkristaller tar flera år att tillverka/odla
120-400 2.8-4?
Japan har sin största foto mässa i Februari, och Sigma skall delta. får väl höra något då
Förmodligen, ja
Jag har ingen orsak att gissa något särskilt men om jag fick välja skulle jag vilja se typ en 600mm PF-glugg med inbyggd TC
Det vore helt sinnessjukt coolt
deras 200-500 2.8 väger 16kg 
Annars något i stil med 100-400 fast jättefläskig och bra bländare
hade varit riktigt schysst. just Sony de själva har inte så många telefoto objektiv som t.ex Nikon
behövs mer o fylla upp
ja det jag sa typ
Det svåra är 300-bläcket där
får nog punga ut minst 50k för den jäveln tho
deras 500 5.6 kostar 40k
Garr
Tar de i så mycket och gör en skrytpjäs blir det nog ännu mer
Japp
Jag vill bara ha några fler PF objektiv till sony
500mm pf, 600mm pf, 800mm pf
nånstans där
Jag vill att de skiter i allt och gör en 200 f2 som är nazistskarp
du får ringa upp dem då
Det är inte rimligt och behövs inte men jag vill att det finns en 
har inte canon en gammal 200 f2
ja visste att nån av dem är ganska kass
Dyr som fan också pga legendrykte och samlarvärde
Alltså sett till ren bildkvalitet är den värd typ 15 lax
Mest pga rolig leksak och stor
Men skiten säljs för typ 40 ibland 
ja ligger på mpb för 40
F2:an är typ samma pris, 15 år nyare, har IS och knullar 1,8:an i allt
de får göra en variant av canons 100-300 2.8 som inte kostar multum
Glhf
Men ja, det vore kul
ca 10k billigare om man kollar nollnittonfoto
Har han en?
synd bara att RF knappt får några sigma objektiv
https://www.tradera.com/item/654835824
såg fel, de är en annan butik, har sålt till han tho
deras produktomslag ser typ exakt likadana ut haha
33k hade jag gett om jag inte hade 500:an
Kan inte ha två dyra leksaker utan jobbnytta
Men det är rätt bra
får fråga tomten
Om jag plåtade mycket sport fortf hade jag kunnat skaffa den till det
Magisk eventglugg
Någon gång ska jag äga en sån där men det får bli när det finns ett syfte med det
Den är rysligt bra
Trodde det va dags himmel
Hitta tjelmetje så vi får snö här också
Vill ha snö i Stockholm för en gångs skull
Det är samiskt
Måste kolla på julkalendern oftare
Gå och sätt dig o kolla på hela nu
Jag väljer dörr nummer 3

Inte den
Den heter snödrömmsr
Av alla namn
I försig det är inriktat för barn
Men det är typ första året som är intressant
haha nä mitt i natten och fullmåne 😛
Godmorgon
Enda vi vet 😎
Köpte en tidig julklapp till mig själv. A7S III 😛
Nice !
Grattis 🙂
Skall du filma ?
Tack. Ja ska köra den primärt för mäklarfoto. behöver inte 61MP och ingen crop på a7s iii i 4k 60/120.
Och sen för video uppdrag såklart
Sen är ju dess lågljusprestanda helt sinnessjuk också😊
Tänkte det 🙂 kan vara en grym astro kamera ochså 😛
Urk vad jag behöver träna på photoshop
Det blev ingen bra bild alls 😛
överexponera coren och får inte ut tillräckligt med data ur resten och blansen är kass 😛
men men jag har ett par raws att leka och testa med
Googlade pixelstorlekent på den, och det var 8.76um eller något, perfekt för astro 😛
https://siril.org Kör med detta program! Det bästa gratis astroprogrammet. Det var så jag gjorde min M31 bild
Ja kanske ska testa nån vintergata bild med den. Har inte kvar startrackern
Skall testa det, kör deepskytracker och photoshop nu, men jag har inte tagit några darks flats bias eller något än 😛
Såg bara att jag hade en timme tills molnen skulle dyka upp så passade på
Aa fattar
siril är riktigt bra
du får dela med dig av resultatet
mm skall göra, skall leka mer med raw filerna imorgon 🙂
Lycka till!
Måste fan ta mig o köpa en sky tracker
har inget wide aperture objektiv längre, testade ta kort på andromeda igår untracked med f/5.0 blev ju helt kasst
MM skytracker är nice, mm f5 blir nog tungt utan tracker, jag körde 200mm f2.8 sen har jag croppat lite
Han inte ta så många exponeringar eftersom molnen var ingående
Jävla moln 😔
Förr eller senare är jag lite sugen på något som denna
https://astrosweden.se/tsa-120-med-soekare-och-faesten/A92728901
Brett sortiment av Refraktorer: Apokromater, ED, triplets. Beställ TSA-120 - Med sökare och fästen från astrosweden.swiss-commerce.io. Bäst kvalité med högsta service
Lite dyr bara och så behöver man ju en lite bättre montering än ett kamera stativ då 😛
Igentligen hade jag planerat något som denna
https://astrosweden.se/edgehd-1100-ota/A91711101
Brett sortiment av Schmidt-Cassegrain / ACF / Edge HD. Beställ EdgeHD 1100 OTA från astrosweden.swiss-commerce.io. Bäst kvalité med högsta service
men kräver så sjukt mycket montering då
Vadå, det är ju bara 61 tusen 😉
Lekte lite mer med stack filen , lite olika metoder i photoshop, blev bättre nu men hade lite mer problem med noise
Testade du Siril?
@violet chasm @limber onyx nu blir ni lite utsinglade men det får vara så, zoomer/alpha-skit som inte är diskussionsinbjudande alls utan bara är random skitdumpar kommer jag ta bort hädanefter
Det är inte erat fel att ni är 15-20 år yngre än hälften av oss och ni ska få härja fritt precis som ni vill, men ni får göra det någonstans där det passar bättre och hela publiken är samma ålder och uppskattar det istället
Skibidi sigma
Förresten @grave mist, det där cpl filtret verkar ganska svårsålt
japp, alltid svårt att sälja enskilda filter beg
Ganska störigt
vad var det jag sa?