#Dus, je loopt al lang achter dezelfde persoon op straat...

1 messages · Page 1 of 1 (latest)

glass burrow
#

Niets?

#

Kbedoel, als die persoon zich onveilig voelt moet die maar actie ondernemen en de straat oversteken ofzo?

balmy python
#

't Is 'n moeilijk punt, maar ik denk da Achiel ergens wel 'n punt heeft. Ja, 't overgrote deel van gewelddaden wordt door mannen gepleegd, maar da wil nog niet zeggen dat alle mannen potentiële daders zijn. En der zijn problematieken aan dat wel veronderstellen. Al snap ik ook als mensen zich onveilig voelen als er iemand achter hen loopt

verbal bloom
#

Ge doet er ook niks mis mee om aan de overkant te lopen

glass burrow
#

Maar waarom zou ik iets moeten doen? Ik ben geen creep ofzo.

verbal bloom
#

Dus waarom dan niet voor de veilige optie kiezen?

heavy berry
#

niemand heeft ooit beweerd dat gij iets moet doen

#

de vraag is wat iemand die iets wil doen kan doen

verbal bloom
#

De vraag was of het goed gehandeld was om aan de overkant te lopen

heavy berry
#

is dat niet uw ding? sure
Maar is dat een reden dat anderen de vraag niet mogen stellen?

olive birch
#

Maar als het gebeurd is het 95% kans wel een man

glass burrow
heavy berry
verbal bloom
#

Maar zoals ik in vragen al zei, ik heb gewoon af en toe schrik als iemand achter mij loopt in den donker zonder iemand anders in de buurt. Ongeacht van persoon

balmy python
heavy berry
olive birch
sudden portal
olive birch
#

Angstgevoel gaat ook niet over de zender, maar over de ontvanger, het isaangenaam om rekening te houden met de angsten van anderen, wat niet wil zeggen dat je er verantwoordelijk voor bent.

glass burrow
#

Ik vind dit een hele vreemde vraag eerlijk. Als ik achter iemand aanloop en die zou zich onveilig voelen (geheel onterecht) dan moet die maar actie ondernemen. Waarom zou ik actie moeten ondernemen, want a) ik weet niet of die persoon zich onveilig voel en b) ik heb echt geen bijbedoelingen, net als bijna alle mensen (hoop ik).

verbal bloom
#

1m58 en bijna nooit roze aan. Maar ik snap het 😁 Andersom is dus bijna iedereen groter en sterker dan mij..

olive birch
#

Niet elke man is verantwoordelijk voor de angst die vrouwen hebben op straat.

Maar wat wel zo is, is dat we als man die angst kunnen verlagen, en het veiligheidsgevoel kunnen verhogen door handelingen, zoals de straat oversteken.

glass burrow
heavy berry
bleak lava
olive birch
verbal bloom
#

Maar het wordt geapprecieerd door sommige mensen

bleak lava
#

misschien is het handig om eens het bericht in vragen te lezen. Het geeft wat context in deze situatie.

glass burrow
olive birch
#

Neen

verbal bloom
#

Euhm? 😅

sudden portal
#

ge moet ook uw plaats in de bus niet afstaan aan de bejaarde mevrouw, maar sommige mensen doen dat wel om vriendelijk te zijn :)

#

being considerate enal

olive birch
verbal bloom
#

Ben je nu vrouwen met angst aan het vergelijken met mietjes?

sudden portal
glass burrow
olive birch
#

Feit is dat er elke avond aan de overpoort (of andere drukke locaie) vrouwen verkracht worden.

verbal bloom
olive birch
#

ELke avond hé

#

ELKE AVOND

balmy python
#

allez, ik snap die vraag è, ik heb ook al in die situatie gezeten da ik nie goe wist wat te doen (want da iets doen soms dan juist meer suspicious overkomt ofzo). Of bv op metro eens meegemaakt dat ik indruk had dat 'n meiske waar ik naast of over ging zitten zich niet op haar gemak voelde (ik moest er eerst langs, waar ik die mss onbedoeld wel aangeraakt heb), da ik ook nie goe wist hoe te handelen (der vriendelijk tegen wezen of wegkijken,... ; kwam allemaal suspicious over in mijn hoofd). Die heeft zich dan uiteindelijk verzet (was met vriendinnen). Ma da voelde wel weird ofzo? Allez, ik weet nie wrm die zich verzet heeft, mss stonk ik gwoon è 🙂

olive birch
#

Gelijk, elke avond ofzo

verbal bloom
#

Mss moeten we zo'n negatieve connotaties weghouden, tis 2022

olive birch
#

Feit is dat ik eke drukkere avond achter de Bar mannen moeten wijzen op hun handtastelijkheden en ongepast gedrag

balmy python
#

en tramwagon helemaal voor jezelf wss 🙂

olive birch
#

Ik zou wel opteren voor iets moderner

#

Iets van K3

verbal bloom
#

Of wat meestal ook helpt bij mij: als die persoon achter mij begint te bellen. Omdat ik dan het gevoel heb dat de focus alleszins niet op mij is ofzo? 😅

visual thistle
glass burrow
#

Snel even in #vragen gekeken en als die dame sneller begint te wandelen dan neemt ze toch al actie? Of was je nog steeds sneller dan haar @bleak lava?

lofty tundra
#

De oorspronkelijke vraag gaat toch niet over of dat een man/vrouw is. Ik ben echt een schijtluis in het donker, dus wandel dan tegen een 6km/u naar huis. Als er dan iemand achter mij wandelt, vind ik dat eng. Tegelijk ga ik ervan uit dat anderen dat mogelijks ook hebben, dus probeer ik zoveel mogelijk de straat over te steken om niet aan dezelfde kant te kruisen.

olive birch
#

Creepy Dressed Old Men Bop.

#

CDOMB

verbal bloom
olive birch
#

Ik heb het trouwens al voorgehad met een gratis drankje.

#

Ik had een verkeerd bier getapt

#

En een random persoon in le coq gekozen om dat aan te geven

#

Het was een vrouw

#

Ze wou het niet, vertrouwde het niet.

#

Heb sorry gezegd en iemand anders gekozen om het aan te geven.

bleak lava
#

Maar ik heb zo het gevoel dat dit zijn eigen bestaan is gaan hebben.

glass burrow
bleak lava
#

Het feit dat het om een vrouw gaat is voor mij ook irrelevant.

glass burrow
#

Volgens mij onbewust niet. :p

#

Al was het maar omdat het misschien minder zou opvallen bij een man.

sudden portal
bleak lava
#

Maar goed, ik onthoud hier dus. De kabouter dans midden op straat beginnen dansen ✅

#

Wel daar zat ik ook mee eerlijk gezegd.

ionic pasture
#

Wat ik soms ook wel doe is de persoon in kwestie voorbij wandelen
Edit: nee da's geen goed plan

sudden portal
#

ma dan hebde zo wel ffkes een increase in oncomfortabelheid?

#

want hoe dichter ge dan komt hoe erger et wordt

#

tot ge er voorbij zyt en het oke is

ionic pasture
#

Hmm ja true

#

Ik heb dit ook niet zo vaak voor, ik ben meestal de persoon die bang is 😂

sudden portal
#

als er iemand achter mij liep waar ik al wa sus over was, en die zou versnellen en korter bij komen zou echt nog beginnen lopen lol

#

of mss zelf oversteken om te zien of die volgt

ionic pasture
#

Ook waar 🤔

sudden portal
#

en dan aan den andere kant van t straat traag wandelen zodat die aan den overkant voorbij wandelt, en er dan zelf achter wandelen

ionic pasture
#

Dus mss moet ik beter nadenken voor ik iets zeg

#

Tot zover mijn bijdrage

sudden portal
#

overdag werkt uw manier wel cv denk ik btw

ionic pasture
#

Kheb het ook enkel nog maar overdag gedaan idd

balmy python
#

Plop zingen en dansen zou ik zeker 's nachts ook wel eerder denken, die is zat, en nog meer uncomfy zijn

sudden portal
#

true, eigenlijk xD

#

of gwn, die s insane, en dan bent ge ook uncomfortable xD

ionic pasture
#

Wa ge vooral niet moet doen is zeggen dat 'ge niet bang moet zijn'

balmy python
#

oké, I'll get practised om dat op een serieuze en vertrouwenswekkende manier te brengen

bleak lava
#

De range van deze discussie 🤌 👌

tiny cobalt
#

over dat voorbijsteken, er is ook een verschil tussen 'ik stap duidelijk sneller, dus ik steek die voorbij' en 'ik ga de komende 5 minuten achter de persoon lopen maar telkens wat dichter komen'. Je voelt dat ook echt wel als persoon die vanvoor loopt en wordt ingehaald

upbeat perch
#

Als iedereen gewoon altijd mijn slentertempo zou aannemen, dan was dat probleem er niet. Maar om ietske serieuzer te zijn, ik vind dat Raf vriendelijk gehandeld heeft. En of die situatie nu een man is die achter een vrouw loopt of omgekeerd, doet er weinig toe, feit is dat ge merkt dat er per ongeluk iemand zich op zijn ongemakkelijk voelt en je daar naar handelt. Als hij niets had gedaan, deed hij op zich ook niks verkeerd, je kan niet altijd alles aantrekken en je perfect in de situatie van de ander inbeelden, maar als ge dat wel doet dan zijt ge gewoon vriendelijk op dat moment.

balmy python
#

Oké ik ben 't hier algemeen eigenlijk over eens è, maar eigenlijk hebben we dit naar discussie getrokken omdat 't #vragen was ontspoord nadat Achiel had gereageerd op @inner imp comment "tot het tegendeel bewezen is is elke dude die u lijkt te volgen gevaarlijk" . En ik ben 't hier nie mee eens, en ik denk dat 't hier wel degelijk logisch is de parallel te trekken met vooroordelen tov migranten of mensen met een andere kleur, bv de situatie dat een vrouwke haar handtas extra vastklampt als er een Marokkaan in de buurt is. Ik denk dat de denkfout hier is gaan van "de meeste daders zijn mannen" naar "de meeste mannen zijn daders". En ja, 90% van de daders zijn mannen, terwijl dat verschil tussen mensen met en zonder migratie-achtergrond minder uitgesproken is, maar 't kan goed zijn dat mensen met migratie-achtergrond vaker misdaden plegen (bv omdat ze minder kansen krijgen, in slechtere economische omstandigheden zitten,...). De grote denkfout is ook hier om daaruit te concluderen dat alle/veel migranten daders zijn. En ik denk dat zo'n denkpatronen soms tot een self-fullfilling prophecy kunnen leiden, dat als mensen door anderen gepercipieerd worden als iets, een klein deel (onbewust) gaat denken van "dan zal dat wel zo zijn", en daar dan naar gaat handelen. Die comment zegt ook da ge schuldig zijt tot het tegendeel bewezen is, terwijl we klassiek ervan uitgaan da ge onschuldig zijt tot het tegendeel bewezen is.
Dus voor mij gaat (het interessante deel van) de discussie er wel degelijk over da ge als man sneller gepercipieerd wordt als dader (en ik heb in mijn leven al de ervaring aan beide kanten gehad, zowel gepercipieerd worden als vrouw als als man, so I know dat daar een verschil zit).
(En ik denk da er in deze ook weinig constructief op Achiel s gereageerd. Ik snap da è, ik rol ook vaak met mijn ogen bij zijn reacties en zijn wereldbeeld is nie 't mijne, maar in deze had ik indruk da er puur zo heftig werd gereageerd omda t Achiel was)

heavy berry
balmy python
#

Da snap ik è, en angst is ook 'n subjectief gevoel waar anderen rekening mee kunnen houden. Maar ik denk da 't ook wel nuttig kan zijn je risicoperceptie in vraag te stellen, bv dat in de meerderheid van de gevallen iemand die je lijkt te volgen gewoon iemand is die toevallig ongeveer hetzelfde tempo heeft dan jou. Verkrachtingen gebeuren ook meestal niet door 'n onbekende creep die je overvalt in 'n donker hoekje, maar meestal door een bekend persoon.
En in die zin denk ik da vergelijking met migratie-achtergrond wel sense maakt, omda da een gelijkaardige situatie is maar waar jij in een andere rol zit, zoda je er anders naar kijkt (en ja, uiteraard zijn er nog verschillen tussen die situaties). Hoe zou jij reageren moest een Marokkaan hier vragen hoe hij moet reageren als iemand haar handtas meer vastknijpt omdat hij in de buurt is? Zou je nog altijd zeggen "als ge u bedreigd voelt denk ik nog altijd 'better safe than sorry' " ?

balmy python
verbal bloom
#

Risicoperceptie is sowieso een moeilijke, die baseert ge namelijk ook deels op eerdere "ervaringen". Ik heb al meermaals shit meegemaakt op straat, maar nog nooit iets gepikt van mij. Dat zal bij anderen ongetwijfeld andersom zijn. Maar ergens ook logisch dat angsten daardoor op sommige vlakken sneller getriggerd zijn

#

Er is daarvoor nooit over schuld/onschuld gesproken en zou ik ook wel voorzichtig mee zijn om dat erbij te nemen, want dat is echt wel een andere gradatie? :p

#

Ja, daar ben ik het zelf op zich ook niet mee eens, maar die zin vind ik sowieso nog iets anders dan "iedereen is schuldig"

#

Voor mij is die zin eerder "uit veiligheid ben ik sowieso altijd op mijn hoede"

balmy python
#

Ik zeg nie da ge er geen rekening mee kunt houden da er een potentieel gevaar is als iemand u lijkt te volgen, maar ge kunt nog altijd in uw achterhoofd houden dat 't waarschijnlijk niets is. Das nog wat anders dan die persoon al als "gevaarlijk" beschouwen.

verbal bloom
#

Wat ge denkt en wat ge voelt zijn ook wel twee verschillende zaken

balmy python
#

Maar ge kunt nog altijd wel uw gevoelens reguleren, of bekijken welke rationeel is en daar al dan niet naar handelen? Allez, deels doe je da wss, als iemand overdag op zelfde tempo als jou wandelt, kunt ge daar schrik van krijgen, maar wss denk je ook "wss is dit niets", en ga je dat niet puur volgen door ineens keihard weg te lopen of die persoon te beginnen aanvallen (da's een voorbeeld waar risico's overschatten ook 'n gevaar kunnen inhouden)

verbal bloom
#

Uw gevoelens reguleren: vrij moeilijk met angst, helaas.
Bekijken welke rationeel is en daar naar handelen: da's genuanceerd. Indien ge écht er 100% vanuit gaat dat die slechte bedoelingen heeft, zou ge idd gewoon weglopen. Indien je niet zeker bent, ga je dus sneller beginnen stappen en af en toe achteruit kijken. En of ge dat nu doet of niet, uw bloeddruk gaat 9/10 een serieuze piek hebben etc. Dus ja, dan is't gewoon fijn om ergens iets van signaal te zien/horen waardoor je sneller weet: oef, tis oké

#

Maar het klopt wel dat ge daar rationeel ook bij moet stilstaan zodat ge geen discriminatie zou krijgen

balmy python
#

Ja sure; maar die maken soms ook wel da ge met vooroordelen nr mensen kunt kijken

#

Maar ik denk dat als er ongefundeerde vooroordelen beginnen opsteken, dat ook mag bekritiseerd worden?

#

? Gij moet bewijzen dat de vooroordelen tegenover u ongefundeerd zijn?

#

ik snap nie meer wa ge wilt zeggen

verbal bloom
#

Ik ben ook wel van mening dat als ge vooroordelen hebt en daar naar handelt, dat eigenlijk niet oké is hoor 😛

#

Maar in de situatie op straat, wordt er dus niet echt gehandeld naar een al dan niet vooroordeel denk ik?

#

Ja, maar daar ben ik 't mee eens met Evo dat dat een gevaarlijke gedachte is om bepaalde discriminaties te behouden

#

Want met dat argument mijden verhuurders bv allochtonen

balmy python
#

Ik denk dat 't vooral in de discussie was ook, dat Achiel Thunderbird's comment heeft geïnterpreteerd als "hij is gevaarlijk", en da 'n vooroordeel was waardoor hij in z'n gat gebeten was, dat hij niet gevaarlijk is puur omdat hij niet naar de overkant gaat in zo'n situatie (voor whatever reden, sociale onhandigheid, te drukke straat,...)

verbal bloom
#

't Was Coffee die dat vooral zo had geïnterpreteerd denk ik

#

Achiel is gewoon direct over immigranten begonnen 😛

visual thistle
balmy python
#

ik denk beide, Achiel heeft da mss op een mindere manier verwoord (cuz he does), maar de oorsprong is volgens mij zelfde

verbal bloom
#

Mja, da's een levenskeuze. Ik ben ook eerder iemand die daar rekening mee zou houden in dat geval, als dat voor mij niet veel moeite is

#

Die mensen hebt ge af en toe ook nodig in't leven

#

Gewoon niet in mijn vriendengroep haha

balmy python
#

'k peis dat dees toch nog een specifiekere situatie is, waarbij de vraag is hoe te reageren als iemand onterecht anxious is om jou. Ik denk nie da 't perse egoistisch is als ge dan niets doet

heavy berry
balmy python
#

't Voorbeeld van op straat wandelen is vrij immeadiate threat è, maar ik denk bv ook aan discussie over "safe spaces" waar mannen niet welkom zijn (en vaak transmannen wel, want wij kunnen geen toxische mannelijkheid hebben?). Ik snap de redenen ervoor è, maar da gaat er nog meer vanuit dat alle mannen potentiele daders zijn, en vrouwen geen probleemgedrag kunnen veroorzaken.

#

'm, voor mij gaat de discussie vooral over als "potentiele dader" gezien worden, waarbij de vraag was hoe daar mee om te gaan/wat dan te doen

#

tuurlijk is die belangrijk, das verschil tussen gedrag en persoon

#

true da da een verschil is met de safe spaces, bij 't straat-voorbeeld is 't eerder situatie die "potentiele bedreiging" is, terwijl safe spaces er vanuit gaan da bepaalde identiteiten "potentiele daders" zijn. Maar als ge een situatie als bedreigend beschouwd puur omda 't met 'n man is, kijkt ge ook wel al eerder nr persoon dan naar gedrag

verbal bloom
#

In mijn geval gaat 't puur om de perceptie wie sterker/groter is dan mij, en dat zijn veel mensen :p

heavy berry
potent cradle
#

Discussie gevolgd. Ik ga terug naar de startvraag (ik loop op de straat, merk dat ik vrij lang achter dezelfde persoon loop en dat die zich niet op zijn/haar gemak voelt. Is de straat oversteken een goed idee?)

• Ik stel mij voor dat ik in de situatie van de vraagsteller ben. Heel eerlijk; ik zou het niet eens doorhebben dat ik lang achter dezelfde persoon loop, laat staan dat die zich daarbij niet op zijn/haar gemak voelt. Omdat ik meestal heel erg in gedachten verzonken ben en (vind ik wel belangrijk) ik me niet kan voorstellen dat ook maar iemand mij als bedreigend zou kunnen ervaren. Oké, ik ben een vrouw, maar dan nog. Ik denk dat er mannen genoeg zijn die ook niet eens op dat idee zouden komen. Dus ja, dan kan ik begrijpen dat die gewoon blijven doorlopen. Maar als ik het wèl zou merken, zou ik ook oversteken en niet vinden dat de ander maar niet zo onnozel moet zijn, gewoon omdat ik weet dat ik geen bedreiging ben. Ik weet niet wat de ander heeft meegemaakt en als ik dat onveilige gevoel kan wegnemen door gewoon de straat over te steken, doe ik dat.
  • Ik stel me voor dat ik gevolgd word, of toch dat gevoel heb. Dat is me al wel eens gebeurd, zeker als het stilaan donker wordt en er niet zoveel volk op straat is. Hoe rationeel ik ook ben, dat onrustige, onveilige gevoel krijg ik dan niet weggeredeneerd. Met mijn verstand weet ik dat er 99/100 niks aan de hand is, mijne rikketik is wel alleen bezig met die 1/100. En als ik dan in een paniekgevoelige bui ben (gebeurt soms), dan gaat mijn verstand helemaal in staking en maak ik dat ik zo rap mogelijk thuis ben, of op zijn minst op een plek met meer licht en volk. Dus dan ben ik dankbaar als de persoon achter mij zelf oversteekt, een straat inslaat, even blijft staan om iets te bekijken of wat dan ook.
#

Ik snap dan ook helemaal dat mensen die echt al problemen hebben gehad met niet zo toffe medemensen zich gemakkelijk onveilig voelen. Je wéét niet wie achter je aan loopt en kansberekening is zinloos: zolang er ook maar één waterkansje is dat er iets kan gebeuren, kan dat al heel triggerend zijn. Dan gaat elke rationele gedachte in staking.
Ik snap ook dat niet iedereen de reflex heeft om dat te zien en daarop te reageren, door bijv. de straat over te steken. De meeste mensen deugen en beseffen niet eens dat ze als potentiële bedreiging gezien kunnen worden, gewoon vanwege hun geslacht/postuur/kleren/watdanook. Dus ja, dan gaan ze hun gedrag ook niet aanpassen. Lijkt me heel normaal.

#

En ik ben geen fan van whataboutism-achtige zijsprongen. Dat maakt het alleen maar lastig om bij de zaak te blijven en dat lijkt me niet zo tof voor de vraagsteller. 🙂

olive birch
#

Ik kom hier nog op terug, maar ik zit in het denkproces.