#Neurodiversity en Gatekeeping
1 messages · Page 1 of 1 (latest)
Dat kan ik me best voorstellen. Dat is AFAIK ook niet iets waar je algemeen advies/richtlijnen voor kan geven? Maar case per case verschillend (door trial and error)? Of bezie ik dat verkeerd?
Ik vind dat toch ook ja,
da suckt, ma das ni wa ik mij voorstel bij gatekeepen
Waarom niet?
gatekeepen gaat over de toegang restricten voor nieuwe mensen
the activity of controlling, and usually limiting, general access to something.
Beetje advocaat van de duivel maar: dat is niet "adhd gatekeepen", maar ik vind ook wel dat dat valt onder "omgaan met adhd gatekeepen" ofzo?
Interessante opener maar een wat algemene statement. Is er een bepaalde context of een artikel ofzo? Want afhankelijk van hierbij dit interpreteer, zie ik verschillende antwoorden 😉
Zelf vind ik het ook zeer storend als mensen zeggen hoe ik er mee moet omgaan.
Ok.
Maar het voelt wel alsof ik mijn adhd 'verkeerd' beleef ofzo.
Ik heb dat gevoel ook wel vaak @orchid kraken
Zelfs met het occasionele "ben je wel zeker dat je adhd hebt, want je lijkt vaak rustig"
Context:
Iemand post iets over meds:
Ik like haar vieuws
Iemand anders:
"Neen jullie zouden dat zo niet mogen zien want je moet dit en dit en dat"
Dat is ook wel een goed punt.
da snap ik, en das idd kut, het enige wat ik zeg is dat dat niet gatekeepen is
it's just being a dick
:)
los van hoe we het willen noemen denk ik dat "being a dick" wel iets is waar we t over eens zijn ja 😄
Wel ja.
Ok.
For future reference.
Adhd is een stoornis, geen persoonlijkheid, en weet ge, laat mensen adhd beleven op hun manier.
Don't be a dick.
akkoord 😄
same geoes for autisme, en eender welke andere btw
want dat ziet ge ook vaak
hier ook zelfs
Ik kan het niet beter zeggen.
Mensen moeten gewoon inzien dat je adhd ook gewoon als een spectrum moet kunnen bekijken
@orchid kraken is het een idee om de thread te hernoemen naar iets a la 'neurodiversiteit'?
Ik wil een discussie / vraag starten in een gelijkaardige context maar het lijkt me nu zo stom om er een nieuwe thread voor te maken.
If not possible doe ik het gewoon hoor, maar kan maar vragen eh
Neurodiversity en Gatekeeping
Fixedf
Naar aanleiding van #hartluchten - is het een misverstand dat autisten geen inlevingsvermogen hebben?
Ik dacht dat het een gekende misconceptie was
een gekende misconceptie is een contradiction op zichzelf, ni?
als het gekend was, dan was het geen misconceptie meer
maar verder, ik heb dat idd al van veel mensen gehoord dat ze denken dat mensen met autisme geen/slecht empathisch vermogen hebben ja :/
In een andere Discord werd nog niet zo lang geleden dit gedeeld. Vind ik wel toepasselijk. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik het meeste moeite heb met sympathie maar dat empathie (wanneer ik mij verbonden voel met iemand) en compassie (bij eender wie denk ik zelfs) echt geen probleem zijn
Ahja just 😅
Interessant!
Ik weet soms niet goed of het een misconceptie is die door een community beweerd wordt waar te zijn, of die effectief algemeen aanvaard wordt in de klinische psychologie (? Geen idee of ik het juist beschrijf)
Opassen met zelf oplossingen aanbrengen.
Want als ook jij geen oplossingen vind kan de ontvanger nog radelozer worden.
Dat kan in sommige gevallen nefast zijn 🙂
'Dit en dat is geen metal', 'geen HEMA', geen x valt ook onder gatekeepen toch? En daar lijkt dit ook op.
Hoezo lijkt dit daar op?
Wat je wel en niet 'moet' doen hangt mijns inziens heel nauw samen met wat er volgens die persoon onder een bepaald label valt.
Enfin, da's toch de reactie die ik standaard krijg als ik eens in ga op het onderwerp.
voor zover ik gelezen heb gaat het hier niet om iemand die zegt dat iemand wel of geen adhd heeft
dus imo is het dan niet adhd gatekeepen
als iemand verkouden is, en iemand zegt daar tegen dat die dan warme melk met honing moet drinken zodat die geen keelpijn en verstopte neus heeft, terwijl de persoon die verkouden is eigenlijk gewoon altijd vicks gebruikt als oplossing.
is die persoon met de raad van de melk dan verkoudheid aant gatekeepen?
en als de verkouden persoon dan aangeeft dat die eig gwn altijd vicks gebruikt, maar die mens met hun raad van de warme melk blijft insisten dat dat echt wel de betere oplossing is,
is die persoon dan niet gwn een dick? ipv dat die verkoudheid aant gatekeepen is?
Is dit nu gatekeeping over wat gatekeeping is? 😋
Hetzelfde gesprek maar dan over CVS (want die mensen moeten permanent last hebben of ze faken en dergelijke) zo had ik de originele post begrepen. Maar da's dus een interpretatie.
Ik ben er ook nog niet uit @rigid walrus
Ik zal het concreet maken.
Ik neem geen meds,
En iemand om Mastodon had een vraag over meds omdat haar nieuwe meds
"Niet hielpen bij focus maar haar wel een beetje blijer maakte"
Een andere adhd'er antwoorde in peak adhd fashion
"Voor minder dan mega focus begin ik er niet aan"
Ik reageerde op die comment :
"I like that approach"
Die persoon vervolgde
"Ja ma serieus, 'een beetje blijer' daarvoor kijk ik koers"
En dan kwam een random internet mens tegen ons zeggen dat we niet mochten veralgemenen gevolgd door een wall of text over medicatie en dat ge moet proberen en een juiste dokter en bla bla bla.
Ik ben dan echt zo van
"DUDE IK HEB ADHD EN NEEM GEEN MEDS AND I'M DOING OK EN DEZE PERSOON VOND IK ZEN GOEDE APPROACH HEBBEN THAT'S ALL. JIJ BENT NIET DE AUTHORITEIT OP ADHD VLAK
Hmmm, ik heb nog ergernis 😂
Maar ik had al paar keer gelijkaardige situatie met die gast gehad.
in their defense, die heeft misschien zelf ook ADHD en kan er zonder medicatie helemaal niet mee om.
ik zeg niet dat die het oke aanpakt, ik zeg alleen dat je niet weet waar die vandaan komt
Hij vond ook dat ik bullet agenda's moest gebruiken want dat ik anders niet kok processen wat ik moest onthouden omdat ik adhd heb.
ik verduidelijk toch nog maar eens, gatekeepen is gwn niet het juiste woord denk k, but it's still shitty of them om mensen te gaan zeggen hoe ze met hun eigen dingen moeten omgaan :)
to be sure eh xD
En ik was "maar voor jou werkt dat, ik haat schrijven dus voor mij niet, chill"
En hij was "jama het is bewezen" en ik was "laat me zien waar en door wie"
En hij was
"Gaat ge nu beweren dat het niet zo is?"
En ik was "neen, maar ik wil wel de studies checken"
En toen verliet hij de discord.
😂
Dus weet ge, laat ik gaan van 'gatekeepen' naar 'dipshitten'
😂
Amaai, blij dat dat er uit is 😂
Amai, dat klinkt wel goed, wanneer gaat ge dat op de BBQ leggen?
Dat is toch het hele ding met Theory of Mind?
Ik heb me daar nog maar weinig in verdiept denk ik, wat bedoel je?
Ik heb net: je ziet er helemaal niet autistisch uit van Bianca Toeps gelezen.
Ze legt uit dat er vanuit gegaan wordt dat ASS gepaard gaat met een slechte theorie of mind. Dat de autist zich moeilijk kan inleven in een ander.
Ze legt ook uit waarom ze daar niet mee akkoord is
Aha, ja. Wat ik probeerde te verwoorden toen is: Ik heb het gevoel dat dat (dat = autisten zijn wél empathisch) in de community/ervaringsdeskundigen breed aanvaard is, maar door psychologen, onderzoekers, wetenschappers die met autisme bezig zijn ... Nog niet. Maak ik daar een foute inschatting?
Ben ik duidelijk?
Ja, daar zijn echt 2 stromingen in. Maar misschien dat @real quail het beter kan verduidelijken?
Nie echt want het is idd een beke het verschil tussen de klassieke 3-pijlers van autisme enerzijds, waarin theory of mind er ene is, en de nieuwere stromingen van hoe autisme wordt gedefinieerd anderzijds, met bvb de Intense World theory
Dus ja veel discussie over
Maar in de autisme community zelf is het toch vooral de consensus dat theory of mind achterhaald is
Ik vind het moeilijk dat daar vanuit de wetenschappelijke wereld weinig consensus over lijkt te komen, of ben ik daar verkeerd in?
Er is wel een nieuwe lichting autisme experten die niet meer zo rigide zijn alleszins
Interessant
Maar dat is een nieuwe lichting dus je vindt in veel literatuur nog wel dat oude denkbeeld
Je hebt ook het ‘double empathy problem’ wat eigenlijk gewoon zegt dat NT mensen die een heel rigide beeld hebben van empathie, zich niet kunnen inbeelden dat er mensen zijn die wel empathisch zijn maar het niet uiten op de normatieve manier
Ik ben wel fan van de intense world theory
Lijkt me ook het meest logische eigenlijk
Zeker als je mensen met cognitieve beperkingen meerekent
Nu los daarvan, als je al ziet dat zelfs psychologen het niet eens worden over wat nu precies empathie is, denk ik dat het dan ook weinig zin heeft om op basis van een niet goed te definiëren concept veel grave conclusies te trekken 😄
Dat empathie stuk is toch iets complex en als iemand beweert dat ‘autisten geen empathie kennen’ denk ik dat ze niet meer helemaal mee zijn
@wheat fjord is het deze thread die je zoekt?