#Leiden we wetenschappelijke theorieen af uit observaties of raden we ze eerst?

1 messages · Page 2 of 1

worn leaf
#

Mijn stelling is dat dat een logische inconsequentie is, dat dergelijke mensen niet bestaan, en uw interpretatie van BE dus verkeerd is

visual plaza
#

je kan de werking van een ding niet begrijpen door het te typeren, essentialisme zegt dat dat wel kan

#

vóór Darwin was biologie essentialistisch: men probeerde te begrijpen hoe soorten tot stand komen enkel door ze te typeren (taxonomie te doen)

worn leaf
#

Bovendie doe je evenveel aan typering als je zegt dat ze wél over hetzelfde gaan.

visual plaza
worn leaf
#

Dat zou tot de logische incosequentie leiden dat slimme mensen dom zijn

visual plaza
# worn leaf Bovendie doe je evenveel aan typering als je zegt dat ze wél over hetzelfde gaan...

ze hebben beide verschillende verklaringen voor hetzelfde probleem (het probleem zijnde: wat is de relatie tussen bewijs en theorie?), BE: waarschijnlijkheid stijgt bij extra inkomend bewijs. CR: waarschijnlijkheden bestaan niet voor theorieen, en voldoen al zeker niet aan de probabiliteitscalculus, dus het zijn random subjectieve getallen. Das dus over hetzelfde (nl. de relatie tussen bewijs en theorie) aantonen dat BE en CR andere verklaringen hebben. Het omgekeerde van essentialisme dat vooral "van buitenaf" ze als aparte verschillende dingen willen neerzetten

worn leaf
#

Ik snap echt niet waarom dat je daaraan blijft vasthouden.

visual plaza
#

"probability in H" is niets zeggen over waarschijnlijkheid ?

#

H = hypothesis = de theorie in kwestie

worn leaf
#

Iets totaal anders. Zelfs als je BE te letterlijk neemt, zegt die nog niks over waarschijnlijkheid

visual plaza
#

dat is de manier waarom baysianen "volgens hun" dichter bij de waarheid komen

visual plaza
worn leaf
#

Het spijt me, maar je snapt er blijkbaar nog steeds niks van

#

Het blijft volledig in subjectieve sfeer. Vraag het aan Caroll, en hij zal u verzekeren dat zijn credences niks, maar dan ook niks zeggen over de waarschijnlijkheid dat een theorie ook effectief waar is.

visual plaza
worn leaf
#

Dat slaat zelfs nergens op, "de waarschijnlijkheid dat iets waar is"

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

neen. er is zeker die relatie tussen waarschijnlijkheid en bewijslast. das heel hun punt. ze proberen die te benaderen door persoonlijke credences (je kan moeilijk direct de objectief juiste credence vinden) maar de idee is wel dat persoonlijke credence uiteindelijk meer en meer convergeert naar objectief juiste credence (met genoeg bewijsmateriaal te verzamelen)

visual plaza
# worn leaf Dat slaat zelfs nergens op, "de waarschijnlijkheid dat iets waar is"

bij dingen die zich wel volgens de probabiliteitscalculus gedragen is da perfect normaal, zoals kansspelen (btw probabiliteitscalculus uitgevonden door Cardano is uitgevonden om kansspelen te begrijpen !). "de kans dat deze munt op kop eindigt is 50%". maw de claim "deze munt eindigt kop" is heeft een waarschijnlijkheid van 50% dat ze waar is

worn leaf
visual plaza
#

maar een kansspel is kwa werking goed benaderbaar door probabiliteiten (discreet, aftelbaar, ...). Maar theorieën (repertoires van oorzaak - gevolg relaties) niet

worn leaf
#

Een credence kan noch objectief, noch correct zijn

visual plaza
# worn leaf Een credence kan noch objectief, noch correct zijn

i know i know. enkel meer problemen voor de baysiaan die niet alleen subjectieve credences wil mogen hebben (dat mag hij perfect van mij) maar ook vooral toch wenst/ hoopt dat ze ook een objectieve relatie met de realiteit kunnen hebben. Maar dat dus door die vele inconsistenties niet kan uitleggen hoe dat zou werken

#

volgens u zijn die al blij als ze gewoon subjectieve credences mogen hebben ... maar denk da da niet klopt, ze hopen/ willen dat hun manier van denken hen ook dichter bij de waarheid kan brengen (maar kunnen dus niet uitleggen hoe dat zou moeten werken)

visual plaza
#

wat ik u wel moet aangeven: als niet epistemologie-nerd blijf je er toch lang in hangen ! 😉👍

#

de meesten zouden dit al lang beu zijn

worn leaf
#

Eerder in tegendeel, zegt hij bijna elke keer als hij het over credences heeft expliciet het tegendeel.

worn leaf
#

en ook:

visual plaza
# worn leaf en ook:

veel ingenieurs trekken nochtans stricte lijnen tussen de topics waar ze over willen babbelen en welke niet ... (jij dus niet)

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Mogelijk is het daar wel ergens uitgemond in een discussie waarbij ik Copenhagen heb verdedigd 😜

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik weet niet wat er nog allemaal speelde qua politiek en interpersoonlijke relaties e.d.

visual plaza
visual plaza
daring acorn
#

Klinkt als deze thread.

visual plaza
visual plaza
#

@worn leaf deze is ook good over BE: https://josephnoelwalker.com/139-david-deutsch/

The Joe Walker Podcast

Bayesianism, the doctrine that it's always rational to represent our beliefs in
terms of probabilities, dominates the intellectual world, from decision theory
to the philosophy of science. But does it make sense to quantify our beliefs
about such ineffable things as scientific theories or the future? And what
separates empty

bleak sedge
#

Wauw, gaat deze discussie nog door? Da's meer dan 5 maand ofzo! 😈😅

visual plaza
visual plaza
bleak sedge
#

Respect voor jullie beiden! 🙏

worn leaf
worn leaf
#

Het is bewonderenswaardig hoe strikt hij zich aan zijn eigen filosofie houdt, maar hij gaat in de fout door die striktheid toe te passen op anderen. Hij verwerpt bv. BE o.a. omwille van claims waarvan hij letterlijk toegeeft dat baysianen ze helemaal niet maken.

#

Hij maakt ook zelf foute claims over BE, zoals dat ze (zijn strikt gedefinieerde) inductie zouden gebruiken, of dat ze hun credences zouden aanpassen met enkel bevestigende resultaten. Als antwoord biedt hij verklaringen, zonder erbij stil te staan dat baysianen ook verklaringen gebruiken.

#

Redelijk in het begin geeft de gastheer een mooie samenvatting van de inleiding over Popper, nl dat Popper's theorie in zekere zin een herformulering is van inductionisme (waarbij het concept van inductie verdwijnt door een stap dieper te gaan in het vormingsproces van ideeën)

visual plaza
visual plaza
#

Of daalt die dan met een klein stukje ?

#

BTW baysianisme is een vorm van inductie, of maakt gebruik van inductie. Inductie is de combinatie van 2 claims : (i) we kunnen uit enkel observaties een theorie afleiden (fout omdat we er oneindig veel verschillende kunnen bedenken die nog consistent zijn met die data) en (ii) die observaties gelden als justificatie voor die theorie (hier verschillen de verschillende epistemologieën op niveau van hoe dat bewijs dan geldt als justificatie, extreme inductivisten zullen bij 1 bewijs als claimen dat de theorie zeker waar is, baysians zeggen enkel "met meer bewijs verhoogt de waarschijnlijkheid dat de theorie waar is" ... en dat is een vorm van justificatie adhv bewijs, en dus inductie, dus ze gebruiken wel degelijk inductie (maar niet in de extreme interpretatie ervan). De enige positie die geen inductie (justificatie via bewijs) gebruikt is CR die claimt dat er geen enkele relatie tussen bewijs en waarheidsgehalte kan bestaan

worn leaf
visual plaza
#

jij wil het woord inductie reduceren tot enkel de extreme vormen van positive justificatie van theorieen obv bewijs. maar BE is wel degelijk ook een manier om bewijs te gebruiken ter positieve justificatie van theorie (in hun geval positieve justificatie van waarschijnlijkheid van een theorie maar dat blijft een vorm van positieve justificatie. en CR argumenteert dat GEEN ENKELE vorm van positieve justificatie kan werken: noch de directe vormen, noch de indirecte vormen via bv waarschijnlijkheden)

#

als je enkel met definities wil spelen ben je niets aan het verklaren mbt hoe positieve justificatie al dan niet kan werken en hoe

worn leaf
worn leaf
#

Wat dat is, is een rationalisering van een intuïtieve, maar irrationele afkeer tegen BE

#

Maar de realiteit is dat Deutsh, en dus jij ook, argumenteren tegen een spookbeeld

#

Of eerder: dat is mijn beste verklaring, voor het geval dat je wil beginnen zeuren over mijn teleonomisch taalgebruik 😉

visual plaza
#

CR noch BE kan finaal bewijs leveren dat ze het juiste antwoord hebben, dus blijf je over met kritieken op elkaar proberen formuleren. Das het enige wat Deutsch en Popper doen. En dat is de rationele methode

#

Maar als je weg wil blijven van definities, beantwoord dan deze vraag: Wat is volgens jou de rol van bewijs in positieve justificatie van theorieen ?

#

Mogelijk? Onmogelijk? Indien mogelijk, via welk mechanisme kan bewijs ook justificatie van theorieen "ondersteunen" of veroorzaken of aanleiding geven tot ... ?

worn leaf
#

Het is prima dat je een probleem hebt met de teleonomie van BE omdat je het concept van subjectieve waarschijnlijkheden verwarrend of irrelevant vindt, maar dat is een puur emotioneel argument.

visual plaza
#

BE zegt dat Bayes moet gelden voor credences (Caroll zegt dat ook). En dat is wel positivistisch

worn leaf
visual plaza
worn leaf
# visual plaza die uitspraak begrijp ik niet. kan je uitleggen?

Verschillende theorieën maken verschillende voorspellingen voor bepaalde paremeters in bepaalde omstandigheden. Die omstandigheden kan je abstract beschrijven als een parameterruimte.
Ruwweg kan je gebieden inbeelden waarbinnen er reeds experimenten zijn gebeurd en er geen verklarende theorieën zijn die andere resultaten voorspellen (want dan zouden ze al verworpen zijn). Nieuwe resultaten binnen die gebieden veranderen niks. Enkel als je buiten die gebieden gaat, waar verschillende theorieën verschillende voorspellingen maken, zijn de resultaten zinvol, of je het nu Popperiaans, Baysiaans, of allebei samen bekijkt.

#

Kan bv. ook het verkleinen van een betrouwbaarheidsinterval zijn, waardoor de mogelijke range van een bepaalde parameter kleiner wordt.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
# visual plaza waarom niet ? hij verhoogt zijn credence toch bij confirmerend bewijs ?

niet als dat bewijs geen andere verklarende theorieën uitsluit. Als ik bv. water kook in mijn drukkookpan, verhoogt dat toch mijn credence in de ideale gaswet niet? Die drukken en temperaturen liggen volledig in een reeds zeer uitgebreid getest domein van de parameterruimte waar geen concurrerende theorieën andere resultaten voorspelt dan de ideale gaswet

visual plaza
#

waarheid is preciese correspondentie van voorspelling met feiten, waarheid is niet de "graad van ongeveer goed" voorspellen

#

correspondentie van een voorspelling met een feit is binair: ja of nee

#

je haalt credence en nauwkeurigheidsintervallen door elkaar denk ik

worn leaf
#

Bij ideale gaswet is de voorwaarde dat de vrije weglengte groter is dan de schaal van het probleem, en dan is het een uitstekende verklaring

visual plaza
worn leaf
#

Evengoed is er geen enkele baysiaan die denkt dat een theorie letterlijk "waar" is, net zo min als er popperianen zijn die dat denken

#

(allez, ge hebt altijd rare uitzonderingen natuurlijk)

visual plaza
# worn leaf Dat is wat ik noem teleonomisch jargon voor hetzelfde. Net zoals een bioloog zeg...

hmmm ik verschil van opinie. Ik begrijp nu wel beter wat je bedoelt: je ziet baysianisme als een tool om pragmatisch uit te drukken hoe "uitstekend of niet" een bepaalde theorie werkt in de praktijk. Das iets anders dan wat Popper/ Deutsch zoeken: de mate van correspondentie met de feiten (de realiteit) van een theorie. Ik denk wel dat je ongelijk hebt als je zegt dat alle baysianen die pragmatische insteek nemen, ik denk dat ze het ook een stuk zien als een denkkader om dichter bij de realiteit te komen of zo te kunnen kiezen tussen betere en slechtere theorieeen (niet alleen beter en slechter "in de praktijk" maar meer fundamenteel in termen van hoe ze corresponderen met de realiteit)

worn leaf
visual plaza
#

Pragmatisme verhindert dan de groei van (fundamentele) kennis.

worn leaf
visual plaza
#

Beide inderdaad nodig, maar pragmatisme toegepast op het ander veld (fundamentele kennis) is nefast voor kennis groei, terwijl CR toegepast in praktische toepassingen ook gewoon prima werkt (en hetgeen is wat we echt doen: ideeen aanpassen als ze niet werken)

worn leaf
#

Anderzijds moet je dan ook af en toe een stapje terug nemen om te kijken of dergelijk impliciet pragmatisme geen mogelijke denkpistes afsluit, en daar ben ik het volledig mee akkoord dat (ik de indruk heb) dat te weinig gebeurt.

visual plaza
visual plaza
#

Maar hij heeft het daar ooit eens over gehad: voor hem was het een "bevrijding" tov dogmatiek in wetenschap (opties openhouden, gradueel shiften tussen theorieeen, niet vasthangen aan 1 theorie, ...) ... Allemaal nobele ideeen en idd een verbetering tov dogmatisme

worn leaf
#

Een informele formalisering van intuïtie, waarvan ik de redenering wel kan volgen dat het kan beschermen tegen tunnelvisie of dogmatisme

worn leaf
visual plaza
#

@worn leaf Timestamped stuk over baysianisme door Caroll. Blijkbaar stijgen credences voor GR "uiteindelijk" niet tot 1 door continue confirmerende experiment: 1) uw credence stijgt niet als een andere theorie ook al dezelfde voorspelling maakte (ik neem aan dat hij hier Newton bedoelt, maar Newton voorspelt altijd en overal iets anders dan GR, dus klopt al niet. 2) Een "goeie" baysian reserveert blijkbaar een stukje "reserve" credence voor theorieeen die nog niet uitgevonden zijn (ik vraag me af welke formule ze daarvoor gebruiken, want dat zegt de bayes regel natuurlijk niet). Zo een onserieuze manier om over rationaliteit na te denken ....

worn leaf
# visual plaza <@718007192942280744> Timestamped stuk over baysianisme door Caroll. Blijkbaar ...

Het probleem is dat je hier weer bij je conclusie vertrekt, en daardoor foute aannames maakt: https://en.wikipedia.org/wiki/Alternatives_to_general_relativity

Alternatives to general relativity are physical theories that attempt to describe the phenomenon of gravitation in competition with Einstein's theory of general relativity. There have been many different attempts at constructing an ideal theory of gravity.
These attempts can be split into four broad categories based on their scope. In this artic...

#

Nog niet de kans gehad om te luisteren, maar het lijkt me behoorlijk onwaarschijnlijk dat Caroll het over Newton had, dus uw 1 vervalt.

visual plaza
worn leaf
#

2 komt neer op wat we hier al hebben aangehaald: bij BE gaat het niet over exacte getallen, dus zoiets vaag als "een stukje reserve" past daar prima in.

visual plaza
#

Wat de baysians doen is voorspellingen die naar elkaar convergeren ook gelijik stellen aan elkaar. Maar dat is anti-realisme

visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

ik denk dat ze het aantal mogelijke theorieeen ook als eindig zien, dan lijkt het aanlokkelijk om probabiliteitstheorie erop los te laten.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
# visual plaza hoe ?

Je begint over experimenten waarvoor geen verschillend resultaat verspeld wordt door verschillende theorieën, om dan te zeggen dat alle theorieën voor elk experiment verschillende resultaten voorspellen.

worn leaf
#

BE zegt gelukkig niks over die kans

visual plaza
#

dus zijn het ANDERE voorspellingen

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

als je afrondt ja

#

maar dat zijn verschillende voorspellingen

worn leaf
worn leaf
visual plaza
visual plaza
#

dat is uzelf als wetenschapper belangrijker vinden dan de betere theorie over de realiteit vinden

visual plaza
worn leaf
worn leaf
worn leaf
#

Uiteraard heb je beide nodig. Zonder theorie kan je geen voorspelling maken, zonder voorspelling kan je de theorie niet falsifiëren.

#

En geen van die antwoorden is relevant voor je oorspronkelijke stelling dat Caroll het over Newton zou hebben.

visual plaza
# worn leaf Klopt niet. Enkel de manier van afronden is conventie, niet het feit dat er op e...

Uiteraard, maar ruis is geen excuus om verschillende voorspellingen als "gelijk" te behandelen. De theorieeen doen ANDERE voorspellingen, dus ze zeggen iets ANDERS over hoe de realiteit werkt. Ruis en afronden kunnen dat niet maskeren.

En zo een voorspellingen als "gelijk" behandelen maakt een nog grotere fout: de achterliggende verklaringen die nog veel radicaler anders zijn, ook als "evenwaardig/ gelijk" zien. Das anti-realisme in de hoogste graad.

visual plaza
visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

begrijp jij eigenlijk wat er met realisme bedoelt wordt ?

visual plaza
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Zeker. Dat is hier niet relevant.

al uw misopvattingen gaan toch uit van anti-realisme, nl. dat er geen realiteit is van de correspondentie tussen theorie en realiteit. Jij vindt die interpreteerbaar. Dat is anti-realisme

worn leaf
#

Het gaat over experimenten die je praktisch uitvoert. Als er iets anti-realisme is, is het wel ontkennen dat ruis belangrijk is.

worn leaf
visual plaza
#

Dat is ideeen/ theorieen niet serieus nemen

#

een zware vorm van pragmatisme

worn leaf
visual plaza
#

wat handig is om experimenten te interpreteren heeft an sich niets te maken met de realiteit beter en beter begrijpen adhv beter en betere verklaringen

worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Divine intervention?

visual plaza
#

werkt

visual plaza
#

je moet dat respect voor de inhoud van wat een theorie zegt dan ombuigen naar iets anders (met als excuss afronden, ruis, ....)

#

is theorieeen niet serieus nemen

worn leaf
#

Ik zie trouwens nergens waarom theorieën niet serieus genomen worden omdat hun voorspellingen (voorlopig) te weinig verschillen om ze te kunnen onderscheiden.

visual plaza
#

Efkes terug naar het begin : stel je hebt theorie A en theorie B, en ze maken resp voorspelling a en b. En stel a en b liggen zeer dicht bij elkaar tot op niveau dat de ruis groter is dan het verschil tussen a en b. Wat zeg jij dan? Dat a en b gelijk zijn ? En dat daardoor theorie A en B ook gelijk zijn en het niet uitmaakt welke van de 2 je aanneemt als waar ?

worn leaf
visual plaza
#

als je de ruis gereduceerd krijgt veranderen uw credences, en als dat niet lukt blijven ze geljk. wat een onzin

#

bij elke nieuwe bestelling van betere meetapparatuur in de universiteit kunnen de credences van alle onderzoekers ineens omhoog gaan dus ?

worn leaf
worn leaf
#

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je verbaasd bent over het feit dat ik minder leer over het verklarend vermogen van GR door met een chronometer de val van een appel te meten dan met gesofisticeerde apparatuur.
Als ik mijn gevoelens ook mag mengen, zou ik zelfs zeggen dat ik het idee dat jij iets wilt leren over concurerende qft's met je chronometer eerder lachwekkend.

visual plaza
# worn leaf Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je verbaasd bent over het feit dat ik minder ...

Uit een test leer je nooit iets over een theorie, een test doe je om conflicterende theoroieeen uit te sluiten. En dan blijft de goeie theorie gewoon over (niet dat je dan door die test plots meer weet dan dat er in die theorie zit). Baysianen leren blijkbaar wel van testen want ze veranderen niet-bestaande getallen over die theorie na testen. Dat is niet iets leren of bijleren, toch nog altijf het doel van wetenschap. Als je theorieen uitsluit dan heb je wel iets geleerd dan nog niet al in de theorie en haar voorspelling zat

worn leaf
#

Helaas hebben theorieën wel eens overlappende voorspellingen en gaan metingen telkens maar een stuk van de parameterruimte afsluiten, waarmee ze zelden met 100% zekerheid een theorie uitsluiten.

#

Dan is het wijs om die theorieën achter de hand te houden die minder goed overeenkomen maar niet volledig uitgesloten zijn.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

Maar stel bv dat na een experiment bij de onderzoeker de credence flipt en die voor theorie A groter wordt dan voor theorie B. Maar bij het departmentshoofd niet want zijn prior voor theorie B was nogal hoog (subjectief he after all). Hoe beslissen die 2 dan if theorie A als verbetering op B gepubliceerd wordt of niet ?

worn leaf
#

De resultaten worden gewoon gepubliceerd. In een ideale wereld horen credences niet thuis in publicaties.

#

Maar nu kunnen die twee op basis van de nieuwe resultaten de discussie verderzetten, los van of ze interesse hebben is epistemologie of los van het feit of jij ze al dan niet als baysianen classificeert.

visual plaza
# worn leaf Maar nu kunnen die twee op basis van de nieuwe resultaten de discussie verderzet...

En dus afhankelijk van de stand van de zon, en hoe goed ze geslapen hebben die nacht, kan in theorie de relatieve ranking van de 2 theorieeen continue omwisselen, en kunnen beide gezellig blijven keuvelen over welke van de 2 theorieen ze die dag iets "specialer" of "leuker" vinden? En dat kan devolgende dag dan andersom zijn als ze voelen dat hun priors toch maar weer eens vernaderd zijn. Hoe kan wetenschap dan vooruitgang maken als je eindeloos 2 theorieeen "in de mix" kan houden en kiezen welke de leukste is elke dag opnieuw ?

#

Moesten het 2 popperianen zijn zouden ze enkel experimenten bedenken die 1 van de 2 thdorieen definitief kunnen uitsluiten. Wetenschap maakt enkel vooruitgang als je theorieeen kan uitsluiten, niet als je 2 theorieen die dan (per definitie) iets tegengesteld zeggen over dezelfde, objectieve realiteit, gewoon voor de hobby, zolang als je wil, beide kan blijven entertainen in uw hoofd

visual plaza
#

En op een slechte dag, als de priors voor mijn lievelingstheorie van de 2 toch wat gezakt zijn, kan ik snel wat confirmerende testjes opzetten zodat die weer stijgt ?

worn leaf
visual plaza
# worn leaf Nee

Ik kan toch vinden dat mijn reserve potje credence voor nog te ontdekken theorieeen toch wat mager ingeschat is (allez mijn buikgevoel van die dag moet mij dat dan vertellen wel) ? En dan mag ik toch uit het potje priors voor theorie A een grabbeltje doen en die credences in het potje reserve credences doen ?

#

En dan ben ik nog eens super wetenschappelijk bezig ook voor de vrienden baysianen

visual plaza
# worn leaf Ter verduidelijking: dit zijn gewoon diezelfde 2 wetenschappers.

neen want uw epistemologie kiest welke experimenten je dan gaat doen (de baysiaan: confirmerende vs de poperiaan: uitsluitende) en hoe je credences behandelt (de baysiaan: luisteren naar uw interne schakra's of de popperiaan: het als iets niet-reëels beschouwen ). Dus verschillende epistemologieën hebben wel degelijk verschillende, reële effecten op hoe wetenschap bedreven wordt en hoe wetenschappelijke kennis dan groeit of niet groeit

visual plaza
# worn leaf Geen conflict met be

jawel, je kan niet tegelijk kiezen voor het confirmerende experiment en voor het uitsluitende experiment, je kan maar 1 experiment tegelijk doen en beide mogelijke experimenten zijn compleet anders

visual plaza
#

Nog iets concreter gezegd, een baysiaan zal zeggen "Newton is een juiste theorie in bepaalde werkingsgebieden", een Popperiaan zegt "Newton's theorie is fout". Dat kan eenzelfde persoon toch niet tegelijk beweren ?

worn leaf
#

De uitzondering is de herhalingsexperimenten, die enkel als doel hebben te controleren of het resultaat hetzelfde is. Nuttig, want eerdere experimenten kunnen altijd fouten bevatten.

worn leaf
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Kan je eens een concreet voorbeeld geven van zo'n confirmerende vs uitsluitende ...

Uitsluitende zijn wat Popper de crucial tests noemde: als je 2 theorieen over hetzelfde hebt maar met conflicterende voorrspellingen. Dat kan zo een test 1 van de 2 uitsluiten. Bijv. het Eddington experiment. We hebben wel niet altijd de luxe van 2 goeie theorieeen te hebben over hetzelfde. Een confirmerend experiment is niet opgezet om 1 van 2 theorieen uit te kunnen sluiten, meestal ook enkel maar op 1 theorie gefocust

#

Ja. Maar het belangrijke onderscheid is tussen theorieen waarvan we al weten dat ze fout zijn vs degene waarvan we het nog niet weten. Of zoals Popper (of Deutsch weet niet meer) zegt: scientific theories are better called misconceptions, and scientific growth is the move towards better and better misconceptions

visual plaza
worn leaf
worn leaf
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Niks van wat je hier zegt is relevant voor of tegen BE. Zijn er goede concurrer...

De baysiaan is niet uit op het specifiek uitsluiten van theorien, dus hij gaat zo geen experimenten voorstellen en doen. Hij houdt liever verschillende potjes op het vuur tegelijk. Wat irrationeel is, tussen 2 theorieen is er altijd 1 de betere (wegens realisme) en dan moet al uw efforts gericht zijn om tussen die 2, de minste goeie (voor eens en voor altijd) uit te sluiten, via zo een cruciale test

#

Het heeft geen zin om Newton nog een bepaalde credence te geven, als ze op ALLE vlakken een inferieure verklaring is voor wat zwaartekracht echt is, nl een kromming in ruimtetijd, en niet een kracht tussen 2 objecten. Het is irrationeel om Newton dan nog credence te geven omdat toevallig een paar voorspellingen ervan in de buurt liggen van de betere theorie: credences gaan over de theorie, niet over de voorspellingen. En die theorie van Newton zegt dat (voor alle voorspellingen) zwaartekracht een kracht is tussen 2 objecten, en dat is dus fout (eveneens weer voor alle voorspellingen)

worn leaf
#

Dat is het probleem als je vertrekt van je conclusie: dan moet je krampachtig op zoek naar premisses die je conclusie ondersteunen en krijg je van die onnozele uitspraken.

visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Iemand kan zelfs een voorkeur hebben voor een theorie om allerlei redenen, terwijl zijn credence voor een andere groter is.

visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

zegt niets over wat fout is aan wat ik zeg

visual plaza
# worn leaf Ik ben geen expert.

die hebben pas de status van een wetenschappelijke theorie als ze meer kunnen verklaren als wat GR verklaart, en ook verklaren wat GR verklaart. Dus nog speculatie waarmee we geen cruciale test kunnen opzetten met GR.

Newton vs GR is helemaal geen reductio ad absurdum, het is dé enige manier om vooruitgang te maken in wetenschap: als 1 theorie een observatie beter verklaart dan een andere, en dus de andere geelimineerd kan worden. De baysianen willen daarentegen nog een levenslijn geven aan die andere theorie door er nog wat credence op te plakken, is anti-realisme, nl. de ontkenning dat een bepaalde correspondentie tussen theore en realiteit objectief verschillende is als je 2 theorieeen vergelijkt, en de betere theorie op die manier objectief van de slechtere kan onderscheiden worden (en je dus de slechtere finaal kan elimineren)

visual plaza
#

Ik heb trouwens niets tegen pragmatisme, Newton is een pak handiger dan Einstein om mee te rekenen. Maar pragmatisme kan nooit waarheidsgehalte infereren op een theorie. De redenen dat een theorie praktisch is zijn compleet onafhankelijk van de redenen voor waarom en waar een theorie fout is

worn leaf
worn leaf
worn leaf
#

De deur definitief sluiten voor die mogelijkheid en de discussie zo in de kiem smoren is exact wat een kritisch rationalist absoluut niet mag doen.

#

En Newton is en blijft een stroman en een reductio ad absurdum. Niemand heeft het over daar nog credence aan toekennen.

visual plaza
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Dat is geen taktiek die wetenschappers hanteren

#

Ik snap niet dat je zelf niet inziet tot wat voor idiote premisses je conclusie leidt.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Niet in discussie gaan met u is ook veel gemakkelijker, maar hier ben ik dan 😜@worn leaf

visual plaza
visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Die slechte wetenschap ligt dus aan publish or perish, niet aan BE

visual plaza
#

maar zekerheid is een emotie, zou dus niets met wetenschap mogen te maken hebben

worn leaf
#

Als zekerheid iemands drijfveer is, is wetenschap een zeer slechte carrièrekeuze

visual plaza
#

confirmation bias is niet iets reeels ?

worn leaf
#

Er zijn ook slechte wetenschappers, maar ook dat heeft niks met BE te maken

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

jawel

worn leaf
#

Credence is een fictief getal en heeft dus niks met zekerheid te maken

visual plaza
#

de verhoging ervan is wel een verhoging van zekerheid

#

een "groter" geloof

worn leaf
#

Niks met zekerheid of geloof te maken.

visual plaza
worn leaf
#

Probeer eens je conclusie los te laten en kijk of je die premisses nog nodig hebt.

visual plaza
worn leaf
# visual plaza "CREDENCE3

Het is semantisch gerelateerd, maar "credence" wordt expliciet gebruikt om verwarring met geloof te vermijden.

#

Niet geheel succesvol, zo blijkt

visual plaza
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Dat is weer zo'n persoonlijke, ongefundeerde toevoeging van jou

de mechaniek van de credence is dat hij omhoog gaat met meer confirmerende experimenten, en dat hoe hoger hij is, hoe meer die theorie toch de voorkeur zal krijgen als "ware" tov theorieen met lagere credence. Als je het al geen "geloof" wil noemen is het op zijn minst een mechaniek van verhoging van het aantal confirmerende instanties voor een theorie, hetgeen het omgekeerde is van waarheidszoeken : waarheidszoeken is eliminatief en gericht op falsifierende instanties zoeken, niet confirmerende en dus niet een hoger getalletje credence willen hebben

worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Ook niet

Niet eens. Baysianisme spreekt zich wel degelijke uit over wat een "rationele attitude is" en dat is de attitude van te proberen credences in theorieeen te verhogen om zo uiteindelijk de meest waarschijnlijk juiste theorie te vinden. Net zoals Popper's epistenologie kritisch rationalisme ook uitspraken doet over wat een rationele attitude is: de commitment hebben om uw theorie op fouten te betrappen en die proberen verbeteren door nieuwe theorieen. (en dus net niet om meer confirmatie voor eenzelfde theorie te zoeken)

worn leaf
#

Wat jij een betere theorie noemt, noemt een baysiaan een theorie met hogere credence.

#

Potato potato

visual plaza
# worn leaf Potato potato

Nee de baysiaan zegt goeie theorie omdat hij veel confirmaties gevonden heeft (en dus hogere credence) een popperiaan zegt goeie theorie omdat ze de kritieke testen overleefd heeft. Met die verschillende criteria voor "goeie theorie" eindig je met typisch andere experimenten, andere denkstaooen en andere theorieen die beide zogezegd "goed" vinden. En dus met 2 andere paden van hoe de wetenschapoelijke kennis groeit

worn leaf
visual plaza
visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
# worn leaf In het algemeen. Zeggen dat een baysiaan op zoek is naar een hogere credence voo...

Neen. Baysianisme en kritisch rationalisme zeggen iets anders over wat een goeie rationele houding is. Maar ze spreken zich daar wel over uit. En das niet verwonderlijk, das een relevante vraag in de epistemologue. De baysianen zijn zelfs fier op "hun" antwoord dat rstjonaliteit wil zeggen dat je uw credences moet verhogen. Uw claim is "nee ze zeggen dat niet" Maar dat is noch een argument voor iets, noch een argument tegen iets. Dus geen plek voor zo een non-uitspraak in een debat over baysiansime en kritisch ratjonalisme als epistemologieen.

visual plaza
#

En dat is nakkelijk te doen, we hebben Newton nog niet voor elk specifiek werkgebied volledig uitgetest

worn leaf
#

Bovendien is Newton al uitgesloten in andere werkingsgebieden. Besef jij echt niet hoe belachlijk je claims worden om toch maar wanhopig aan je conclusie vast te houden?

visual plaza
# worn leaf Nooit een cursus "design of experiments" gevolgd? Je hoeft niet elk specifiek da...

je wringt u in rare bochten om te vermijden te moeten toegeven dat credences, volgens de bayes regel, wel degelijk stijgen als je nieuwe testen doen. en dat is de basislogica van baysianisme (en dus fout).

design of experiments is terug uw subjectief pragmatisme. Het is niet aan de wetenschapper om te oordelen dat voorspellinging van 2 theorieen "dicht genoeg" bij elkaar liggen. Het is zelfs anti-realisme om vol te houden dat het verschil in voorspellingen geen reëel verschil is

maar allemaal begrijpelijke woo-woo argumentatie voor iemand die kost wat kost de onzin van baysianisme niet wil zien. maar ik zou wel niet fier zijn op die "argumenten"

#

Maar mocht je dus erkennen dat je een anti-realist bent (dat er niets zoiets is als objectieve corrrespondentie tussen theorie en realiteit, en dat die correspondentie objectief anders is voor andere theorieeen) dan is uw baysianisme "logisch". Maar indien je een realist bent dan verkoop je onzin met uw promotie van baysianisme

visual plaza
#

het fundamenteel probleem van baysianisme: als je theorie A aan 30% credence hebt en theorie B aan 40%, en daarna evolueren die credences (via experimenten) naar bijv. 35% en 41%, dan heb je letterlijk niets geleerd (en dus uw tijd verspild). Het kan alleen iets leren over de realiteit op het moment dat je 1 van de 2 theorieen kan elimineren, want dan leer je "waar de waarheid niet kan zitten". En "waar de waarheid niet kan zitten" is de enige manier om te leren, omdat "weten dat de waarheid hier zit" onmogelijk is. En baysianisme is er helemaal niet op gericht om theorieeen te elimineren (je kan ze zolang je wil in leven houden met een niet-nu credence) en dus zonder eliminatie van theorieen, ZERO learning. Als wetenchap iets te maken heeft met waarheidszoeken zou men dus baysianisme integraal moeten afvoeren, het is er actief op gericht om niet te leren "waar de waarheid over de realiteit niet zit"

worn leaf
#

Logisch, want zijn vorm van baysianisme strookt niet met uw conclusie.

worn leaf
#

Jij, daarentegen, moet allerlei absurde kronkels maken omdat je juist niet vertrekt met een open geest, maar toe moet werken naar een vooraf aangenomen conclusie. Popper zou zich omdraaien in zijn graf 😉

visual plaza
# worn leaf Ik hoef mij helemaal niet in bochten te wringen. Ik vertrek namelijk met een ope...

Het gesprek afleiden naar "nee baysianen zeggen niet dat je credences moet proberen verhogen" of "pragmatisme stelt dat we weinig van elkaar verschillende meetresultaten toch als gelijk mogen zien" is niet een open geest hebben, das moedwillig niet ingaan op de tegenargumenten op baysianisme.

En ik geef je ook enkel tegenargumenten, het enige wat ik kan doen. Maar tegenargumenten zijn niet hetzelfde als "een conclusie willen verdedigen". Dat moet je better op de inhoud van de tegenargumenten focussen, en niet op bepaalde gedragsstijlen die jij precies wil ontdekken en labellen. Dan vind je epistemologie waarschijnlijk ook niet interessant als je zo makkelijk afgeleid bent naar andere dingen

worn leaf
#

En als je zonder vooringenomenheid naar Caroll zou luisteren, zou je misschien kunnen begrijpen waar baysianisme echt over gaat.

#

Het probleem van het kamp Deutsch, waar jij duidelijk toe behoort, is dat ze op de verkeerde zondebok schieten. In plaats van zich blind te staren op een onbestaande interpretatie van BE, zouden ze beter zoeken naar echte oplossingen voor o.a. publish or perish.

#

Of hun mentale energie effectief op onderzoek richten, ook goed.

#

Pas op, je kan het nog steeds onnozel vinden dat mensen fictieve getalletjes plakken op hun intuïtie. Dat wil ik je niet afpakken.

visual plaza
# worn leaf Ik probeer je enkel zover te krijgen je conclusie eventjes los te laten, zodat j...

Ik denk dat uw "helemaal niets met baysianisme te maken" voortkomt uit hoe het woord dubbel gebruikt wordt. Er is zoiets als baysiaanse statistiek en baysiaanse epistemology. Ik argumenteer tegen baysiaanse epistemology, niet tegen baysiaanse statistiek. Baysiaanse statistiek is prima voor mij, gewoon onderdeel van wiskunde en perfect toepasbaar voor statistische problemen (nl. die waar de onderliggende realiteit prima kan beschreven worden als zijnde probabilistisch : zoals het trekken van een kaart uit een kaartenspel, gooien van dobbelstenen, characteristieken van mensen in een gegeven populatie, ...). Baysiaanse statistiek is ook niet normatief, ze zegt niet wat je moet doen, het is gewoon wiskunde.

Iets anders is baysiaanse epistemologie, en uw tegenargumenten tegen mijn tegenargumenten op baysiaanse epistemologie is om die laatste teveel te misinterpreteren als baysiaanse statistiek. En zo praat je eigenlijk over iets anders terwijl je de indruk hebt dat je toch tegenargumenteert tegen mijn tegenargumenten, maar je hebt het dan niet over epistemologie.

Een epistemologie spreekt zich (expliciet of inexpliciet) uit over devolgende zaken (en als het dat niet zou doen is het geen epistemologie ... en aangezien men het baysian epistemologie noemt neem ik aan dat ze ervan uitgaan dat ze een echte epistemologie te pakken hebben):

• Wat is waarheid ? (in BE: dat wat correspondeert met 100% credence)
  • Wat is waarheidszoeken ? (in BE: het verhogen van credences)
  • Hoe moet je waarheid zoeken ? (in BE: het aanpassen van credence bij nieuw inkomend bewijs)
  • Wat is de rationele houding van een agent ? (zijn priors bepalen, zijn credences updaten, die theorie geloven met de hoogste credence, uw actie dan baseren op de theorie met de hoogste credence)

Iets anders is een epistemologie niet.

#

Vaak zijn delen van de epiistemologie dus ook inexpliciet (zoals bijv. een taal met grammatica ook veel inexpliciete kennis bevat die we opdoen al doende maar niet letterlijk en explicitiet volledig neergepend is altijd in de tekstboeken). En zo is Sean Caroll al te letterlijk nemen altijd ook niet de goeie houding (ook hij zit deels met die misconceptie van baysian statistiek teveel baysian epistemologie te laten zijn)

#

Maar wat betreft de 4 aspecten hierboven van baysian epistemologie: ik heb ze alle 4 met tegenargumenten weerlegd, en die tegenargumenten zijn er ook gewoon (als realisme waar is, en je hebt 2 theorieeen over hetzelfde, dan is 1 van de 2 superieur aan de andere, daarom nog niet finaal waar, maar de andere kan wel ge-elimineerd worden dan) . Het is aan u om die tegenargumenten te challengen met argumenten die binnen het domein van epistemologie liggen. Niet door eerst het niet echt een epistemologie te maken en dan te zeggen dat mijn tegenargumenten mbt de epistemologie geen tegenargumenten meer zijn. Dat is moving the goalpost of de houding dat je theorieeen toch in leven moet houden/ kansen blijven geven zelfs als de kritieken erop doorslaggevend zijn (maar dat is dus een manier waarop je niets kan leren of vooruitgang maken, vooruitgang maak je namelijk enkel als je theorieen kan elimineren uiit de mix, niet als ze allemaal wat bij elkaar blijven bestaan terwijl ze toch manifest andere dingen zeggen over hetzelfde fenomeen)

#

En in het geval van epistemologie is dat "fenomeen" dat je wil begrijpen (adhv uw epistemologische theorieeen) : waarheid / waarheidszoeken / rationele houdingen van mensen

#

En antwoorden op die vragen rond dat fenomeen zijn epstemologieeen, en elke epistemologie is een objectief beter of slechter antwoord dan elke andere epistemologie. Daardoor kan je slechtere epistemologieën elimineren (na het nodige denk en challenge werk zoals altijd, en je kan ook altijd fout zijn), als realisme waar is tenminste (maar das mn enige aanname). Onder realisme is het ook onzinnig om verschillende conflicterende theorieen over hetzelfde aan te houden met het argument "ze hebben allemaal beetje hun verdienste". Das egalitarisme toegepast op epistemologie, en dus even slecht als wanneer toegepast in socalisme 😉

#

Ik kan niet voor u spreken maar denk dat de appeal van baysiaanse epistemologie soms ligt bij de gepercipieerde gesofistikeerdheid van de theorie: je mag priors kiezen, er is een wiskundige formule voor de credences, de credences bewegen relatief tov elkaar, het lijkt intuitief aannemelijk dat als er veel theorieeen mogelijk zijn voor hetzelfde dat die zich dan wel probabilistische moeten gaan gedragen in relatie tot waarheid, etc etc. Terwijl Popper's epistemologie zeer "simpel is": theorieeen zijn reeel, hebben bereik en corresponderen objectief beter of slechter met de realiteit dan andere. Punt. En al dat volgt eigenlijk gewoon al door "realisme" serieus te nemen (zowel kwa ontoologie van de realiteit als realiteit van theorieeen).

Maar goed, niets zegt dus dat gesofistikeerdere theorieeen een waarheids-voordeel hebben tov minder gesofistikeerde theorieeen. Enkel argument en tegenargument kan blootleggen welke theorie objectief beter correspondeert met de realiteit (van het onderliggende fenomeen dat de theorie wil verklaren) dan welke andere

#

Voor de volledigheid, de 4 antwoorden (duidelijk verschillend van de BE antwoorden) van kritisch rationalisme (Popper's epistemologie):

• Wat is waarheid ? -> Correspondentie tussen uw theorie en de realiteit (niet: 100% credence hebben)
  • Wat is waarheidszoeken ? -> Correspondentie tussen theorie en realiteit verhogen (niet: credences proberen verhogen)
  • Hoe moet je waarheid zoeken ? -> Door eliminatie van fouten (en dus foute theorieeen) omdat die een lagere/ slechtere correspondentie hebben met de realiteit dan de theorieeen die die fouten niet bevatten (niet: aanpassen van credences)
  • Wat is de rationele houding ? -> Een commitment hebben om fouten te detecteren en te elimineren uit onze theorieen (niet: credences update etc)
#

Btw Popper's epistemologie werkt zowel voor wetenschappelijke theorieeen als voor meta-fysische theorieen (zowel de niet normatieve zoals ecnomie, als de normatieve zoals moraliteit, politiek, ...). Baysianisme enkel voor de wetenschappelijke aangezien ze gecentreerd is op de rol van empirisch bewijs verzamelen. Dat op zich is ook al een tekortkoming van Baysianisme als theorie. Epistemologie moet universeel zijn en "werken" voor alle soorten kennis die mensen creeeren, omdat het gedrag van kennis niet afhankelijk kan zijn van de inhoud van die kennis ... en dat is ze ook niet in Kritisch Rationalisme

worn leaf
#

Tot je met bewijzen komt, zie ik niet in wat het nut is om deze discussie verder te zetten.

#

Het feit dat je zelf impliciete conclusies moet verzinnen, zegt mijn inziens genoeg, maar voel je vrij om mijn ongelijk te bewijzen

visual plaza
# worn leaf Wie beweert er dat BE een volledige epistemologie is? Kan je daar bronnen voor g...

alle theorieeen zijn onvolledig, maar als je uzelf een epistemologie noemt dan hoor je (zei het nooit volledige) antwoorden te hebben op de vragen over waarheid, waarheidszoeken en rationeel gedrag. Je bent de eerste gekke baysiaan die zo aanstellerig nihilistisch doet dat dat allemaal niet in een epistemologie zit. De die hard aanhangers (zoals Caroll) zijn dan weer overdreven fier dat zij met baysian epistemologie de noot gekraakt hebben over waarheid/ rationaliteit/ ... Dus je gedraagt u raar en het helpt al zeker niet om iets over epistemologieeen te leren.

visual plaza
worn leaf
worn leaf
#

Het gaat dus niet over justificatie van jouw theorie, maar om het uitsluiten van de mijne.

#

Het is niet omdat jij vindt dat het woord epistemologie enkel mag gebruikt worden als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, dat anderen zich ook aan die voorwaarden houden.

#

We hebben dus twee conflicterende theorieën: "BE is een volwaardige epistemologie die conflicteert met CR" en "BE is een aanvulling op CR om te verwoorden hoe onze intuïtie oordeelt wanneer er geen uitsluiting mogelijk is"
Voel u vrij om één van deze twee theorieën uit te sluiten.

#

Aangezien het hier louter gaat om hoe mensen BE interpreteren, kunnen argumenten nooit volstaan, en zal je effectief moeten linken naar die interpretaties.

visual plaza
worn leaf
#

Tenzij je aan het terugkrabbelen bent omdat je je punt niet kan hardmaken?

visual plaza
# worn leaf Het gaat dus niet over justificatie van jouw theorie, maar om het uitsluiten van...

Je houdt te hard vast aan een expliciete, officiele, formele versie van BE willen vinden. Theorieeen evolueren maar houden wel een basis connectie met de problemen die de theorie moet oplossen (nl. wat is waarheid/ waarheidszoeken/ ...). Newton wordt al helemaal niet meer gedoceerd zoals in de Principia beschreven staat, en het Lagrange formalise voor zijn theorie zou zelfs voor de uitvinder ervan chinees zijn. Das ook wat ik zei met delen expliciet en inexpliciet in theorieen.

Toegepast op BE:

• Expliciet: geloof in een theorie kan je uitdrukken in een getal / dat getal stijgt volgens een formule met meer inkomend bewijs
  • Inexpliciet : dus is het rationeel om uw geloof te verhogen, dan kom je dichter bij de waarheid

Je moet dat laatste niet bij iedereen expliciet en officieel telkens zien herhaald te worden. Caroll heb ik het trouwens wel al vaak expliciet horen zeggen

visual plaza
# worn leaf Maar jij houdt wel vol dat ze dat doen

neen. of ze daar nu effectief mee rekenen of niet zal mij worst wezen, de onzin is al geschiedt ervoor, met te zeggen dat geloof in een theorie kan uitgedrukt worden in een getal en dat daar een formule voor kan zijn. Dan ben je al hopeloos verward, of je dan nog rekent ermee of niet

visual plaza
#

Ik denk trouwens dat 1 van de redenen dat BE zo goed gedijt en populair is, net door die vaagheid komt. Het klinkt allemaal wat intuitief aannemelijk en als ze wat onder druk komen hebben ze allerlei excuses dat het of niet te letterlijk mag genomen worden, of niet zo bedoeld werd etc tec. Kijk naar uzelf: je lijkt er toch wel al heel lang door gebiologeerd. Terwijl als je de theorie serieus neemt op niveau van haar antwoorden op de vragen van waarheid/ waarheidszoeken en rationaliteit, dat de core echt een flut theorie is. Maar goed religies overleven en verspreiden ook heel vlot en ondanks hun waarheidsgehalte maar dankzij een sterk propagatiemechanisme dat ze met name immuun maken voor kritiek, zo propageert een theorie veel vlotter in een gemeenschap

worn leaf
worn leaf
#

Of doe je dat enkel om spot te drijven en jezelf superieur te voelen? In dat geval ben je effectief een troll en trek ik me liever terug uit deze discussie.

worn leaf
visual plaza
visual plaza
visual plaza
visual plaza
# worn leaf Dat is wel heel gemakkelijk: je kan je claims niet hard maken, dus dek je je in ...

als je uw drang naar "preciese, officiele formulering moeten hebben" ook maar een paar percentjes loslaat ga je wel terug vooruit geraken. Dan ga je begrijpen dat credences geloof in de waarschijnlijkheid van waarheid is, dat baysianen die proberen te verhogen enz. Allemaal niet zo controversieel hoor, zoals ik zei, de meeste baysianen zijn net fier op die uitspraken, ze geloven echt dat theorie, bewijs en waarheid zo werken

worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
visual plaza
# worn leaf Link graag waar iemand zegt dat het belangrijknis voor de theorie

linken naar personen zijn niet relevant, net zoals uitspraken van Newton nu ook niet meer relevant zijn over newtoniaanse mechanica. iedereen kan zijn eigen accenten leggen van wat wel en niet in de theorie zit, wat wel en niet belangrijk is. Maar de kern blijft staan : credences zijn getallen die subjectief geloof in de waarschijnlijkheid van waarheid uitdrukken van een theorie. En dat is al complete onzin. En dan nog claimen dat de probabiliteitscalculus op theorieeen toepasbaar is (om dan bayes rule erop te zetten) is zo mogelijk nog fouter

worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Je blijft hervallen in dezelfde verwarringen. Waarschijnlijkheid van potentieel tov waarschijnlijkheid van waarheid, credence tov geloof...

worn leaf
#

Dat is een gemis bij CR, die zegt niks over keuzes maken als er geen rationele argumenten zijn. Vandaar: complementaire aanvulling

worn leaf
#

En dat is toch ons doel? Theorieën uitsluiten om de beste over te houden.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Bovendien is zijn uitspraak vaag, en gaat niet over een specifieke theorie. Net zoals jouw uitspraak over betere theorieen niet gaat over een specifieke theorie die we de status van "betere theorie" willen geven

worn leaf
# visual plaza credence is subjective belief

Dat is te verwarrend voor jou. Als je dan toch "geloof" wilt gebruiken, zie het dan als een pragmatisch geloof. Niet iets dat je echt gelooft, maar om beslissingen te nemen, moet je ergens aannames maken.

#

Vergelijk het met mijn atheisme. Ik geloof niet dat er geen god is, maar gemakshalve ga ik daarvan uit.

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

of zijn citaten uit te pluize

worn leaf
#

Trek dan je stelling in dat be een reële impact heeft, als je ze niet kan hardmaken.

visual plaza
worn leaf
#

Dat is juist heel popperiaans. Ik geef een heel simpele manier om mijn theorie onderuit te halen.

#

Omgekeerd is moeilijker, want ik kan onmogelijk de afwezigheid aantonen van wetenschappers die BE volgen volgens jouw interpretatie

visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

niets als ik zoek op "impact"

#

mss bedoelde ik: als baysiaan ga je niet (durven) theorieen elimineren, je houdt ze allemaal minimaal in leven met niet-nul credeces, en in dat opzicht heeft BE wel degelijk "impact" op het gedrag van de baysiaan.

worn leaf
visual plaza
# worn leaf Nee. Als credence laag is, ga je daar evenmin naar handelen. Theorieën die uitge...

Als uw credence niet nul is (en dat is voor Newton niet zo als je beetje "slim" meet) dan zegt baysianisme toch niet dat er een verbod is om die credence te proberen verhogen ? Aangezien het geen negationistische epistemologie is zoals die van Popper blijft het "meer bewijs = meer geloof" u altijd aanzetten om meer te gelovem. Wetenschap wordt de incentive om meer geloof te creeren (dus een positivistische insteek: het is goed als het groeit of positiever wordt -i.e. uw credence). Positieve vs negatieve insteek voor epistemologie is nog een duidelijk orthognale positie tussen BE en CR. Daar kan je niet van zeggen: de ene vult de andere aan. Want dan zou je tenminste ook al een goeie verklaring moeten geven voor waarom aanvullend pos met neg beter is op vlak van waarheidszoeken en waarheid dan enkel pos doen (BE) of enkel neg doen (CR)

#

Baysianisme is eigenlijk te "braaf": je mag alles een credence geven en je mag alles in leven houden. Maar als theorieen reeel zijn en hun correspondentie (= match/ overlap) met de realiteit ook, dan heeft het geen zin (lees: leidt het niet tot meer waarheid) om theorieen zo subjectivistisch positivistisch te behandelen. Guessing and error-correction zijn dan de enige relevante concepten om die correspondentie te verbeteren

worn leaf
#

Nu is heel je argument gewoon onzinnig, tenzij je kan aantonen dat er ook maar iemand is die het zo ziet.

#

Als baysianen zeggen dat ze de credence willen verhogen is dat een algemeen statement dat ze op zoek zijn naar betere theorieën, waar ze een hogere credence aan kunnen geven, niet iets van de pot gerukt als de credence van een specifieke theorie willen verhogen.

#

Eigenlijk is BE expliciet pos-neg neutraal, maar impliciet neg, omdat dat de beste manier is om betere theorieën te vinden en zo credence te verhogen.

visual plaza
#

Dat is als zeggen dat Einstein vond dat je niet sneller als het licht mag gaan

worn leaf
#

Ik heb geen zin om over jouw fantasme te discussiëren

visual plaza
worn leaf
worn leaf
visual plaza
#

Een theorie is niet per se wat aanhangers erover zeggen dat ze is. Jij lijkt enkel dat als onfeilbaar criterium te willen zien voor wat de inhoud van een theorie is. Werkt niet. Het leidt u zelf tot non-uitspraken dat een credence eigen geen geloof is maar mss dan toch pragmatisch geloof. Dus je zet uzelf dan enkel vast in woordspelletjes ipv problemen interessant vinden en wllen oplossen. Fan van Witgenstein ?

#

Fans van woordspelletjes spelen gaan makkelijk da ander zijn claims "fantasmes" noemen. Want dat is in essentie ook woordspelletjes spelen. Ik dacht dat je interesse had in problem in de epistemologie

worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Ok. In dat geval heb je over heel de lijn gelijk. De BE waarover jij wil discuss...

we discussieren precies over of BE normatief is of niet. Jij: credences kunnen verhogen en verlagen bij inkomend bewijs / Ik: als wetenschapper moet je zoeken om ze te verhogen. Ik denk dat die morele claim deel is van de epstemologie. Dat BE niet gewoon een beschrijving is van het feit dat subjectieve credences bestaan en dat ze de eprobabilititscalculus gehoorzamen. Klopt dit verschil in mening al ?

#

je hebt gelijk dat ik niet hard kan bewijzen dat die morele claim (wetenschappers moeten ook zoeken naar hogere credences) effectief ook deel uitmaakt van BE. Maar geef me wat tijd, I am on it 😉

worn leaf
visual plaza
#

By the way, zelfs als die morele claim geen onderdeel is van BE, is "credences gehoorzamen de probabiliteitscalculus" al zwaar problematisch op zich. Maar dat parkeer ik even

#

Caroll lijkt wel te zeggen dat het morele aan BE is dat je "moet" credences updaten, heb nog niet iets gevonden waar hij zegt "je moet ze willen verhogen"

#

maar het is inexpliciet wel obvious voor mij. maar ik kan fout zijn uiteraard ook

#

als waarheidszoeken overeenkomt met hogere beliefs, dan moet je toch de hoogst mogelijke credence voor uw theorie willen vinden ?

worn leaf
visual plaza
#

ze spreken nergens over "waarheid is correspondentie met de realiteit" dus hun waarheidsdefinitie volgens mij is : hoogste credence of credence 1. Ze moeten toch iets zeggen over wat waarheid is ?

worn leaf
worn leaf
visual plaza
worn leaf
visual plaza
#

Voor CR is het waarheidscriterium : de mate van correspondentie tussen uw theorie en de realiteit. Voor BE lijkt me dat waaarheidscriterium te zijn : hooogste credence of credence 1

worn leaf
worn leaf
visual plaza
#

Popper noemde die mate van correspondentie "verisimilitude" , en had er ook een concrete "formule" voor. Maar daar is hij volledig in de mist gegaan (1 van de weinig keren ;-)) zoals bewezen door 1 van zijn leerlingen David Miller. Er moet een manier zijn wel om die correspondentie te objectiveren (dus de definitie van waarheid blijft staan), maar Popper zijn poging was dus verkeerd

worn leaf
visual plaza
#

denk dat ze bedoelen : subjectief op elk moment, maar in de limiet convergerend met objectieve credences en dus waarheid

worn leaf
visual plaza
worn leaf
#

Er is natuurlijk een correspondentie in de zin dat credences logischerwijs gecorreleerd zijn met de mate waarin een theorie correspondeert met de realiteit.

visual plaza
worn leaf
#

Ik zie het eigenlijk als een subjectieve extra laag bovenop CR.

visual plaza
worn leaf
#

Bv quantum loop gravity vs string theory. Er zijn onvoldoende argumenten om één van beide uit te sluiten, maar toch hebben wetenschappers een subjectieve voorkeur over de richting van hun onderzoek.

visual plaza
#

Als credences niet bestaan en hun verhoging of verlaging ook niet dan kunnen ze geen causale impact op de wereld hebben, zoals de voorkeur van wetenschappers bepalen

worn leaf
worn leaf
visual plaza
# worn leaf Ze zijn subjectief, dus kunnen ze impact hebben op de subjectieve voorkeur.

Zelfs als ze subjectief zijn, geven ze volgens BE nog altijd een objectieve relatie weer tussen wat ik geloof en mijn getal. En is het volgens BE dus (objectief) niet mogelijk dat mijn getal anders is dan dat getal dat correspondeert met mijn geloof. Als die objectieve relatie dus niet bestaand is, kan het getal ook geen causale invloed uitoefenen op mijn keuzes, want dan kan ik hetzelfde kiezen op basis van verschillende getallen, ze corrspeonderen dan namelijk niet objectief met mijn geloof.

visual plaza
#

Maw, als we zoals goeie Popperianen die theorie eens heel serieus nemen, dan volgt o.a. (puur omwille van logica) uit "ik associeer met elk geloof een eigen getal dat mijn geloof uitdrukt" devolgende zaken:

1. er is zo een uniek getal voor elk geloof
  2. als mijn geloof verandert, dan verandert het getal
  3. ik kan de link leggen tussen mijn getal en het vertegenwoordigde geloof (wat ik kan mijn geloof expliciet uitdrukken en het getal ook)
  4. Met 1 van mijn getallen kunnen er wel meerdere geloven corresponderen, maar niet omgekeerd: met 1 specifiek geloof kan maar 1 getal corresponderen
  5. ik kies mijn acties op basis van het geloof dat het grootste getal heeft in geval van meerdere, conflicterende geloven

1 weerlegging is al devolgende:
Het getal refereert naar het geloof (bijv. credence 30 om 1 bol aardbijenijs te kiezenen, credence 40 om 1 bol chocolade ijs te kiezen) en heeft dus geen link met de reden/ argument voor dat geloof. Daar volgt logischerwijs uit dat als de reden voor een geloof verandert, het getal voor het geloof niet verandert. Dus als bijv. om 1 of andere reden de chocolade veel duurder geworden is, kan ik een nieuwe reden bedenken om te switchen naar aardbeiijs, terwijl mijn credence voor de bol chocoladeijs toch hoger moet blijven dan die voor de aarbeien, en waardoor baysianisme toch zou voorspellen dat ik blijf voor de chocoladebol gaan, hetgeen conflicteert met wat ik echt doe.

Mss gaan hardnekkig baysianen hierop zeggen dat het getal de combinatie vertegenwoordigd van het geloof plus de reden voor het geloof, maar dan moet je een oneindige lijst bijhouden van alle mogelijke verschillende redenen voor eenzelfde geloof, met hun getal telkens. En dan kan daarvan weer ook de reden voor de reden veranderen, en het getal dus niet (want vastgeklikt aan geloof + reden), en zal je dan weer in realiteit iets anders doen dat wat de baysian voorspelt op basis van het getal (voor dan het geloof en specifieke reden).

#

Dus ook daar loop je dan vast met die theorie

#

Voorbeeld is hier met morele theorieeen ("Welke bol ijs verkies ik?") maar is volgens dezelfde logica toepasbaar op wetenschappelijke theorieen ("Wat maakt deel uit van de fysische realiteit en hoe werkt het ?")