#Trigonometric Proof

1 messages · Page 1 of 1 (latest)

boreal summit
#

Prove that
(cos a - cos b)^2 + (sin a - sin b)^2 = 4 sin^2 (A-B / 2)

This question is from SL Loney's Problems in plane trigonometry. i know this can be done by opening the brackets but i would like to use cos A - cos B = 2sin(A+B/2)sin(B-A/2)
sin A - sin B = 2sin(A-B/2)cos(A+B/2)

naive ironBOT
#
  1. Wait patiently for a helper to come along.
  2. Once someone helps you, say thank you and close the thread with:
+close
  1. Feel free to nominate the person for helper of the week in #helper-nominations
  2. Do not ping the mods, unless someone is breaking the rules.
  3. If you're happy with the help you got here, and the server overall, you can contribute financially as well:
boreal summit
#

i have seen lot of people use cos A - cos B = 2sin(A+B/2)sin(A-B/2)

so is cos A - cos B equal to both 2sin(A+B/2)sin(A-B/2) and 2sin(A+B/2)sin(B-A/2) ?

winter stratus
# boreal summit i have seen lot of people use `cos A - cos B = 2sin(A+B/2)sin(A-B/2)` so is cos...

En fait, cos A - cos B est une identité remarquable que tu peux facilement démontrer en te basant sur les 3 formules essentielles.
On a: cos A - cos B = -2 sin([A+B]/2)sin([A-B]/2)
||De plus, si tu inverses A et B dans la deuxième fonction, le signe de sin devient négatif (sinus étant une fonction impaire). ||
Par conséquent, tu auras cos A - cos B = 2 sin([A+B]/2)sin([B-A]/2) = -2sin([A+B]/2)sin([A-B]/2)
PS: Je te conseil vivement de démontrer cette formule basée sur les indications données ci-haut.

boreal summit
#

ah, je comprends. merci pour ton help

winter stratus
#

Pas de problème ! 😄
Pour la formule que tu as donnée (pour sin ^4), il y a plusieurs moyens de la démontrer. Après, tu peux tjr le faire avec les formules données mais bon: c'est juste un développement et une simple factorisation 😅

boreal summit
#

Je viens de réaliser que nous élevons au carré cos A - cos B, ce qui devrait supprimer le signe négatif

#

Merci pour votre aide

#

+close