#miketuan
1 messages · Page 1 of 1 (latest)
Our volunteers look into many questions every day; sometimes it takes them a little while to answer.
Make it descriptive, including relevant context, but also to the point. This way you improve your chances of getting a more relevant and specific answer.
also my textbook says we don't use articles du,de la, des in ne...ni...ni
the sentences in the example are kinda confusing
So the « du, de la, des » turning to « de » part when negated only works IF they were partitive articles as in they’re describing some unknown but plural quantity of something
If it’s actually the preposition « de » plus a definite article, there’s not going to be any change
« Il n’avait pas peur du monstre »
du here is NOT the partitive but rather a contraction of the preposition « de » and the definite article « le » :
‘He was not scared of the monster.’
yes I understand that grammatical point, I just wanted some confirmation by asking the last question
Here, « de » is a preposition. We use « de » after « jouer » for musical instruments: « Je joue du violon mais pas de la guitare (I play the violin but not the guitar) »
Since that's the case, is « Il ne joue pas de guitare ni de piano » wrong?
should have kept the articles
I would say so
no

its how you should say it
ig pas implies the removal of la
but not ni
starting with ni is unusual anyway so im not sure how it works
Okay so wait, if I wanted to negate « J'ai peur du monstre », the right answer would be « Je n'ai pas peur de monstre » instead of « Je n'ai pas peur du monstre » ?
Because to me, the only way that « je ne joue pas de guitare » makes sense is that « de la guitare » implies guitar music as in you're turning on a song with guitars instead of playing a guitar
No, du
Bc the pas is related to peur
In "je ne joue pas de guitare" the de is related to pas
I have no fear of the monster
I play no guitar
Not at all, the « de » is a preposition with « jouer » just like how it is with « avoir peur »
If the article is not deleted with « avoir peur » why should it be with « jouer » given that in both cases it's a preposition and thus does not cause this deletion
The deletion of the definite article only works if it's a partitive
Well
J'ai de l'eau => Je n'ai pas d'eau
because « de l » is a partitive
Whereas « J'ai peur du monstre => Je n'ai pas peur du monstre » because « du » is a contraction of « de » and the definite article « le »
same idea with « jouer »
Idk it still makes sense to me
Je n'ai pas peur du monstre, pas is negating peur, not le monstre
Je ne joue pas de guitare, pas is negating de la guitare
Je joue du violon (I play the violin) / Je ne joue pas du violon (I don't play the violin)
Honestly idrk how jouer de works bc I'd rather use faire de
faire makes more sense here because it's not followed by a preposition
so the example would be right
« Je fais de la guitare => Je ne fais pas de guitaire »
My brain's fried rn can you explicit the problem so i can ask around to my parents
They both love literature they're good at french
En effet, les mots « du, de la, de l', des » peuvent être soit des partitifs (du bruit, de la farine, de l'eau, des légumes) soit une contraction de la préposition « de » et les articles définis « le, la, l', les » (J'ai besoin du ruban / de la brosse / de l'écharpe / des bouteilles). Quand on met une phrase à la forme négative, le partitif perdra un élément, l'élément défini donc on aura juste « de ». Si on a la phrase « J'entends du bruit », elle deviendra « Je n'entends pas de bruit » alors que la phrase « J'ai besoin du ruban » deviendra « Je n'ai pas besoin du ruban ». Celle-là utilise « du » comme partitif alors que celle-ci utilise « du » comme contraction [Je n'ai pas besoin de + le ruban].
La question qui se pose c'est sur le verbe « jouer ». Ce verbe peut être utilisé de manière transitive directe – c'est-à-dire, sans proposition – mais il existe certains cas où on l'utilise de manière indirecte avec une préposition. Par exemple, s'il y a un jeu auquel on veut participer, on utilisera la préposition « à » comme « Je veux jouer aux échecs ».
Si on veut dire qu'on peut utiliser un instrument de musique, on utilisera la préposition « de » comme « Je joue du violon, de la guitare ».
Quand on le met à la forme négative, quelle phrase est-ce qu'on verra ? « Je ne joue pas de violon / de guitare » ou « Je ne joue pas du violon / de la guitare » ?