#miketuan

1 messages · Page 1 of 1 (latest)

crystal hornetBOT
#
Please be patient

Our volunteers look into many questions every day; sometimes it takes them a little while to answer.

Pro tip: you can rename the thread title with `.tr <thread name>`

Make it descriptive, including relevant context, but also to the point. This way you improve your chances of getting a more relevant and specific answer.

gritty oak
#

also my textbook says we don't use articles du,de la, des in ne...ni...ni

#

the sentences in the example are kinda confusing

granite rapids
#

So the « du, de la, des » turning to « de » part when negated only works IF they were partitive articles as in they’re describing some unknown but plural quantity of something

#

If it’s actually the preposition « de » plus a definite article, there’s not going to be any change

#

« Il n’avait pas peur du monstre »
du here is NOT the partitive but rather a contraction of the preposition « de » and the definite article « le » :
‘He was not scared of the monster.’

gritty oak
#

yes I understand that grammatical point, I just wanted some confirmation by asking the last question

granite rapids
#

Here, « de » is a preposition. We use « de » after « jouer » for musical instruments: « Je joue du violon mais pas de la guitare (I play the violin but not the guitar) »

gritty oak
#

Since that's the case, is « Il ne joue pas de guitare ni de piano » wrong?

#

should have kept the articles

gritty oak
naive crag
#

its how you should say it

#

ig pas implies the removal of la

#

but not ni

#

starting with ni is unusual anyway so im not sure how it works

granite rapids
#

Because to me, the only way that « je ne joue pas de guitare » makes sense is that « de la guitare » implies guitar music as in you're turning on a song with guitars instead of playing a guitar

naive crag
#

Bc the pas is related to peur

#

In "je ne joue pas de guitare" the de is related to pas

#

I have no fear of the monster
I play no guitar

granite rapids
#

Not at all, the « de » is a preposition with « jouer » just like how it is with « avoir peur »

naive crag
#

I didn't say it's not a preposition

#

Idk can we find more examples

granite rapids
#

If the article is not deleted with « avoir peur » why should it be with « jouer » given that in both cases it's a preposition and thus does not cause this deletion

#

The deletion of the definite article only works if it's a partitive

naive crag
#

Well

granite rapids
#

J'ai de l'eau => Je n'ai pas d'eau
because « de l » is a partitive

#

Whereas « J'ai peur du monstre => Je n'ai pas peur du monstre » because « du » is a contraction of « de » and the definite article « le »

#

same idea with « jouer »

naive crag
#

Idk it still makes sense to me
Je n'ai pas peur du monstre, pas is negating peur, not le monstre

#

Je ne joue pas de guitare, pas is negating de la guitare

granite rapids
#

Je joue du violon (I play the violin) / Je ne joue pas du violon (I don't play the violin)

naive crag
#

Honestly idrk how jouer de works bc I'd rather use faire de

granite rapids
#

faire makes more sense here because it's not followed by a preposition

#

so the example would be right
« Je fais de la guitare => Je ne fais pas de guitaire »

naive crag
#

My brain's fried rn can you explicit the problem so i can ask around to my parents

#

They both love literature they're good at french

granite rapids
# naive crag My brain's fried rn can you explicit the problem so i can ask around to my paren...

En effet, les mots « du, de la, de l', des » peuvent être soit des partitifs (du bruit, de la farine, de l'eau, des légumes) soit une contraction de la préposition « de » et les articles définis « le, la, l', les » (J'ai besoin du ruban / de la brosse / de l'écharpe / des bouteilles). Quand on met une phrase à la forme négative, le partitif perdra un élément, l'élément défini donc on aura juste « de ». Si on a la phrase « J'entends du bruit », elle deviendra « Je n'entends pas de bruit » alors que la phrase « J'ai besoin du ruban » deviendra « Je n'ai pas besoin du ruban ». Celle-là utilise « du » comme partitif alors que celle-ci utilise « du » comme contraction [Je n'ai pas besoin de + le ruban].

La question qui se pose c'est sur le verbe « jouer ». Ce verbe peut être utilisé de manière transitive directe – c'est-à-dire, sans proposition – mais il existe certains cas où on l'utilise de manière indirecte avec une préposition. Par exemple, s'il y a un jeu auquel on veut participer, on utilisera la préposition « à » comme « Je veux jouer aux échecs ».
Si on veut dire qu'on peut utiliser un instrument de musique, on utilisera la préposition « de » comme « Je joue du violon, de la guitare ».
Quand on le met à la forme négative, quelle phrase est-ce qu'on verra ? « Je ne joue pas de violon / de guitare » ou « Je ne joue pas du violon / de la guitare » ?