#l’utilisation de ’de’ et de ’à’

1 messages · Page 1 of 1 (latest)

charred cloudBOT
#
Please be patient

Our volunteers look into many questions every day; sometimes it takes them a little while to answer.

Pro tip: you can rename the thread title with `.tr <thread name>`

Make it descriptive, including relevant context, but also to the point. This way you improve your chances of getting a more relevant and specific answer.

spark dome
#

if you are talking about any apples (non-specific), you would say something like...

• « J'ai besoin de pommes. »
    however, if you are talking about some specific apples, you would say something like...
  • « J'ai besoin des pommes que Celine t'as donné. »
#

this is because in the first sentence, the partitive article « des » disappears when it follows the preposition « de »

#

while in the second sentence, the definite article « les » contracts with the preposition « de », giving you « des »

#

does it make sense? 👀

grand flicker
#

ahhhh

#

so de and les comes together and it become des, but if its just des, it disappears

#

unles one is talking abt a specific apple

grand flicker
spark dome
#

i have some notes written on how to use articles correctly with « de »

#

brb

grand flicker
#

Oh hey, thanks

#

thats gnna be super useful

#

if you could, do you also have smth similar with a?

spark dome
#

Sache qu’il y a quatre résultats différents lorsqu’il y a un article devant la préposition « de ».

1: Avant les articles indéfinis « un » et « une », la préposition « de » s’élide, donnant « d’un » et « d’une » :

• J’ai besoin de (un stylo). J’ai besoin **d’**un stylo.
  • J’ai besoin de (une gomme). J’ai besoin **d’**une gomme.

2: Avant les articles définis « le » et « les », la préposition « de » fusionne, donnant « du » et « des » :

• J’ai besoin de (le cahier). J’ai besoin du cahier.
  • J’ai besoin de (les papiers). J’ai besoin des papiers.

3: Avant les articles définis « la » et « l’ », la préposition « de » reste, donnant « de la » et « de l’ » :

• J’ai besoin de (la règle). J’ai besoin de la règle.
  • J’ai besoin de (l’agrafeuse). J’ai besoin **de l’**agrafeuse.

4: Avant les articles partitifs « du », « de la », « de l’ », et « des », la préposition « de » reste, mais les articles partitifs disparaissent :

• J’ai besoin de (du secours). J’ai besoin de secours.
  • J’ai besoin de (de l’angoisse). J’ai besoin d’angoisse.
  • J’ai besoin de (des amis). J’ai besoin d’amis.
#

the preposition « à » is much easier
just remember that...

• à + leau
  • à + lesaux
    for « la » and « l' », there is no contraction; you'll end up with « à la » and « à l' »
grand flicker
#

Ohhhh it all makes so much more sense

#

imma save this somewhere, thanks btw

spark dome
#

no problem 👍