Sent a new mail to dennis:
Beste Dennis,
Hoe is het er mee? Ik zou nog steeds erg graag met je willen praten over het aanklagen van de staat voor het niet voldoende doen om de risico's van AI te adresseren.
Vorige week heeft het kabinet een visie op AI gedeeld. Fijn dat de overheid iets doet, maar inhoudelijk stelt het bijzonder weinig voor. De grootste risico's van AI (dat werkelijk iedereen dood kan gaan) wordt niet expliciet genoemd, laat staan aangepakt. Van Huffelen herkent "zorgen die genoemd worden in de oproep van techprominenten", maar merkt op: "de oproep richt zich echter in grote mate op toekomstige ontwikkelingen" en dat er nu ook al risico's zijn die "niet opgelost worden met een pauze".
Dat is natuurlijk het hele punt van een pauze ook niet: het gaat niet om de risico's van huidige modellen, maar om de risico's van modellen die er in de toekomst komen. Daarom tekenen 33.000+ mensen de pauze brief, daarom zeggen talloze AI professoren dat het existentiële risico moet worden aangepakt. Daarom hebben de drie meest gepubliceerde AI wetenschappers allemaal hun carrière omgegooid om mensen te waarschuwen.
Ik kan de visie van ons kabinet niet anders interpreteren dan "dat hele einde van de wereld ding is een zorg voor later". Van Huffelen denkt blijkbaar dat ze de risico's en de snelheid van de ontwikkelingen beter in kan schatten dan de duizenden AI researchers / CEOs die de alarmbellen laten luiden. Of ze ziet de risico's als acceptabel. Ik vind een gemiddelde van 14% kans op uitsterven niet echt een acceptabel risico, maar daar zullen de meningen over verschillen. Ik denk dat we hier het typische struisvogel effect zien. Het probleem is te groot en te eng om serieus te nemen, dus we negeren het.
Dan over urgentie: de ontwikkelingen gaan kei- en keihard. In 2022 was er een survey die AI-onderzoekers vroeg wanneer er voor het eerst een prijswinnend boek door AI zou worden geschreven. Het gemiddelde antwoord: 2039. Zojuist verscheen de nieuwe inschatting: 2029. Maar hier komt de echte shock: eind december 2023 won een Chinese professor een literaire award met een AI geschreven boek. Zelfs de experts onderschatten de snelheid. Van Huffelen onderschat het nog meer. We kunnen het ons niet permitteren om het tempo te onderschatten, want dan gaan we misschien allemaal dood.
Dennis, alsjeblieft, neem een uurtje de tijd om dit onderwerp met me te bespreken. Als je denkt dat het probleem onzin is, wil ik je vragen om je terug te halen hoe de meeste mensen dachten over klimaatverandering 15 jaar geleden. We zagen hetzelfde patroon: een groep wetenschappers slaat alarm, het publiek wil het allemaal maar niet geloven (is wel zo comfortabel) en de kranten staan vol met twijfel-zaaiende verhalen waardoor de politiek vrij spel heeft om absoluut niets te doen. We kunnen dit niet opnieuw laten gebeuren.
Mag ik je binnenkort trakteren op een lunch / koffie? Of liever even digitaal?